PdF:MSBK_SoP Social a educational psy - Course Information
MSBK_SoP Social and educational psychology
Faculty of EducationAutumn 2010
- Extent and Intensity
- 0/0/1. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc. (lecturer)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc.
Department of Psychology – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc. - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Pre-school Teacher Training (programme PdF, B-PMP)
- Course objectives
- Purposes subject is obtaining basic education about special pre-school age social and pedagogic psychology concerning psychological components vocational jurisdiction teacher mother's schools. 1. specificity social psychological view of child pre-school age, character his activities and relation in context allowance activities teacher mother's schools. Possibilities application social psychological piece of knowledge in work teacher mother's schools. 2. social psychological analysis interpersonal interaction and activities like way out work teacher mother's schools. Possibilities diagnostics character and qualities interaction. 3. socialization and social teaching. 4. perceptional acquirements teacher mother's schools 5. communication 6. psychology associated life with a view to specificity textures and dynamism dyad and small group children 7. possibilities utilization engineer social psychological training in hand teacher mother's schools. 8. psychology teaching. Dynamism learning process and psychological law teaching. 9. psychology upbringing. Psychological essence and conception upbringing, conditions and aim upbringing. Allowance style. 10. psychological aspect adaptation children on conditions allowance educational interaction. 11. Psychological conditions and determiner fruitfulness children in context educational activities teacher. 12. Personality teacher.
- Syllabus
- 1. Specifika sociálně psychologického pohledu na dítě předškolního věku, povahu jeho aktivit a vztahů v kontextu výchovné činnosti učitele MŠ. Možnosti aplikace sociálně psychologických poznatků v práci učitele MŠ. 2. Sociálně psychologická analýza mezilidských interakcí a aktivit jako východisko práce učitele MŠ. Možnosti diagnostiky povahy a kvality interakcí. 3. Socializace a sociální učení. 4. Percepční dovednosti učitele MŠ 5. Komunikace 6. Psychologie skupinového života se zaměřením na specifika struktury a dynamiky dyád a malých skupinek dětí 7. Možnosti využití technik sociálně psychologického výcviku v přípravě učitele MŠ a v práci s dětmi (aplikace psychoher). 8. Psychologie učení. Dynamika procesu učení a psychologické zákony učení. 9. Psychologie výchovy. Psychologická podstata a pojetí výchovy, podmínky a cíl výchovy. Výchovné styly. 10. Pedagogicko psychologické aspekty adaptace dětí na podmínky výchovně vzdělávacích interakcí. 11. Psychologické podmínky a determinanty úspěšnosti dětí v kontextu výchovných aktivit učitele. 12. Osobnost učitele.
- Literature
- required literature
- ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. 1st ed. Brno: PAIDO, 1998, 268 pp. ISBN 80-85931-48-6. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm, 1996, 184 s. ISBN 808586794X. info
- recommended literature
- Psychologie pro učitelky mateřské školy. Edited by Václav Mertin - Ilona Gillernová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 230 s. ISBN 807178799X. info
- ČÁP, Jan and Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 807178463X. info
- MAREŠ, Jiří and Jaro KŘIVOHLAVÝ. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 161 stran. ISBN 8004218547. info
- Teaching methods
- lectures, class discussion, seminar paper
- Assessment methods
- written examination (70% of right answers)
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 8 hodin.
- Enrolment Statistics (Autumn 2010, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2010/MSBK_SoP