SP4RC_SP Special Education

Faculty of Education
Autumn 2014
Extent and Intensity
0/0/8. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable
Sat 11. 10. 7:30–14:40 učebna 51
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o současném pojetí speciální pedagogiky a jejím postavení v systému věd, základní terminologie, kategorie, metody a diagnostika ve speciální pedagogice, integrativní/inkluzivní vzdělávání, legislativa, RVP pro základní vzdělávání, klasifikace jednotlivých poruch a vad, etiologie, přehled speciálních škol a školských zařízeních, pedagogicko-psychologické poradenské služby. Výstupy z učení Po úspěšném absolvování předmětu student: rozumí základům speciální pedagogiky; chápe a dokáže vysvětlit základní speciálně pedagogické pojmy; rozezná jednotlivé postižení; dokáže vymezit hlavní rozdíly mezi SPC a PPP; rozumí edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Speciální pedagogika - terminologie, předmět, cíle, klasifikace oboru, interdisciplinární vztahy.
    2. Integrativní a inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
    3. Legislativa, RVP pro předškolní a základní vzdělávání.
    4. Rodina s dítětem se zdravotním postižením.
    5. Pedagogicko-psychologické poradenské služby ve škole, školní poradenská pracoviště, pedagogicko-psychologické poradny, speciálněpedagogická centra, střediska výchovné péče.
    6. Speciálněpedagogická diagnostika – pojem, předmět, cíle, metody, terminologie.
    7. Mentální postižení – charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání, pseudooligofrenie, demence, Downův syndrom.
    8. Autismus – charakteristika, etiologie, možnosti vzdělávání.
    9. Tělesné postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání.
    10. Dětská mozková obrna.
    11. Zrakové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání.
    12. Komunikace se zrakově postiženými.
    13. Sluchové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání.
    14. Sluchová protetika, kochleární implantát, komunikace se sluchově postiženými.
    15. Narušená komunikační schopnost – charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání.
    16. Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika jednotlivých systémů a jejich využití.
    17. Specifické poruchy učení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání.
    18. Reedukace specifických poruch učení.
    19. Poruchy chování – charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení.
    20. Terapie ve speciálněpedagogické péči – hipoterapie, canisterapie, muzikoterapie, arteterapie, ergoterapie, dramaterapie..
Literature
    required literature
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky (Chapters from Special Education). 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, 401 pp. ISBN 978-80-7315-198-0. info
    recommended literature
  • ŠENKÝŘOVÁ, Radoslava. Úvod do základů terminologie pro speciální pedagogy. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 50 pp. ISBN 80-210-2996-X. info
  • LECHTA, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010, vol. 2010, 435 pp. info
    not specified
  • CHVÁTALOVÁ, Helena. Jak se žije dětem s postižením :problematika pěti typů zdravotního postižení. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 182 s. ISBN 80-7178-588-1. info
Teaching methods (in Czech)
Teoretická příprava v oblasti výchovy a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Assessment methods (in Czech)
V rámci výuky plní studenti zadané úkoly vyučujícím. Úkoly vždy upřesní vyučující. Písemná zkouška - on-line test.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 8 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2014, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2014/SP4RC_SP