PdF:SP4RC_SP Special Education - Course Information
SP4RC_SP Special Education
Faculty of EducationAutumn 2014
- Extent and Intensity
- 0/0/8. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education - Timetable
- Sat 11. 10. 7:30–14:40 učebna 51
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education (programme PdF, C-CV)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí o současném pojetí speciální pedagogiky a jejím postavení v systému věd, základní terminologie, kategorie, metody a diagnostika ve speciální pedagogice, integrativní/inkluzivní vzdělávání, legislativa, RVP pro základní vzdělávání, klasifikace jednotlivých poruch a vad, etiologie, přehled speciálních škol a školských zařízeních, pedagogicko-psychologické poradenské služby. Výstupy z učení Po úspěšném absolvování předmětu student: rozumí základům speciální pedagogiky; chápe a dokáže vysvětlit základní speciálně pedagogické pojmy; rozezná jednotlivé postižení; dokáže vymezit hlavní rozdíly mezi SPC a PPP; rozumí edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Speciální pedagogika - terminologie, předmět, cíle, klasifikace oboru, interdisciplinární vztahy.
2. Integrativní a inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
3. Legislativa, RVP pro předškolní a základní vzdělávání.
4. Rodina s dítětem se zdravotním postižením.
5. Pedagogicko-psychologické poradenské služby ve škole, školní poradenská pracoviště, pedagogicko-psychologické poradny, speciálněpedagogická centra, střediska výchovné péče.
6. Speciálněpedagogická diagnostika – pojem, předmět, cíle, metody, terminologie.
7. Mentální postižení – charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání, pseudooligofrenie, demence, Downův syndrom.
8. Autismus – charakteristika, etiologie, možnosti vzdělávání.
9. Tělesné postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání.
10. Dětská mozková obrna.
11. Zrakové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání.
12. Komunikace se zrakově postiženými.
13. Sluchové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání.
14. Sluchová protetika, kochleární implantát, komunikace se sluchově postiženými.
15. Narušená komunikační schopnost – charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání.
16. Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika jednotlivých systémů a jejich využití.
17. Specifické poruchy učení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání.
18. Reedukace specifických poruch učení.
19. Poruchy chování – charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení.
20. Terapie ve speciálněpedagogické péči – hipoterapie, canisterapie, muzikoterapie, arteterapie, ergoterapie, dramaterapie..
- 1. Speciální pedagogika - terminologie, předmět, cíle, klasifikace oboru, interdisciplinární vztahy.
- Literature
- required literature
- PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky (Chapters from Special Education). 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, 401 pp. ISBN 978-80-7315-198-0. info
- recommended literature
- ŠENKÝŘOVÁ, Radoslava. Úvod do základů terminologie pro speciální pedagogy. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 50 pp. ISBN 80-210-2996-X. info
- LECHTA, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010, vol. 2010, 435 pp. info
- not specified
- CHVÁTALOVÁ, Helena. Jak se žije dětem s postižením :problematika pěti typů zdravotního postižení. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 182 s. ISBN 80-7178-588-1. info
- Teaching methods (in Czech)
- Teoretická příprava v oblasti výchovy a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Assessment methods (in Czech)
- V rámci výuky plní studenti zadané úkoly vyučujícím. Úkoly vždy upřesní vyučující. Písemná zkouška - on-line test.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 8 hodin.
- Enrolment Statistics (Autumn 2014, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2014/SP4RC_SP