SOp115 Visit to Specialized Facilities

Faculty of Education
Autumn 2017
Extent and Intensity
0/0/1. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 50 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/50, only registered: 0/50
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
This course offers the insight into a problematic of the different leisure institutions, social work organisations etc.. These institutions and organisations offer the possibility of future employment for the social pedagogues.
Learning outcomes (in Czech)
Na základě absolvovaní jednotlivých exkurzí do vybraných zařízení získají studenti základní přehled o činnostech (sociálních, volnočasových i výchovných), které mají své specifikum ve vztahu k cílovým skupinám. Seznámí se s posláním daného zařízení, s charakterem cílových skupin, s metodami výchovné a sociální práce, s marketingem, základními legislativními a finančními aspekty apod.
Syllabus
  • On the teacher´s instructions the students attend the appropriate institution/ organisation (aprox. every 2 weeks 1 org.in the range min. 2 hours). The students register the visit into the portfolio of the practice.
Literature
  • MATOUŠEK, Oldřich. Sociální služby : legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2011, 194 s. ISBN 9788026200413. URL info
  • Sociální vyloučení a sociální politika. Edited by Tomáš Sirovátka. 1. vyd. Brno: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2006, 176 s. ISBN 8087007298. info
  • STRECKOVÁ, Yvonne. Faktory efektivnosti fungování veřejného sektoru a obecné poznatky o vlivu řízení veřejného sektoru na rozvoj regionů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 242 s. ISBN 8021036230. info
  • HAVEL, Jiří and Tomáš JANÍK. Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů (Pedagogical Practice and the Development of Future Teachers Professional Competencies). 2005. info
  • KOZLOVÁ, Lucie. Sociální služby. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2005, 79 s. ISBN 8072546627. info
  • KRAKOVSKÁ, Jana. Pojetí sociální práce ve státních a nestátních zařízeních sociální služby. Edited by Pavel Navrátil. Brno, 2002, 38 l. info
  • BJALKOVSKI, Christo and Ondřej FRÜHBAUER. Sociální služby v zemích Evropské unie. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2000, 37, 3. info
Teaching methods
The excursions are usually organizsed in a block with the group of students.
Assessment methods
The result is formed by the written self-reflection of each institution/ organisation.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: every other week.
Information on the extent and intensity of the course: bloková výuka.
The course is also listed under the following terms Autumn 2018, Spring 2020, autumn 2020, Autumn 2021, Autumn 2022, Autumn 2023.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2017, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2017/SOp115