BIp040 Přírodní zahrady - podzim, zima

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/2/0. blokově - 5 x 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Ing. Dana Křivánková (přednášející)
Ing. Petra Štěpánková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící)
Garance
Mgr. Kateřina Ševčíková
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Dana Křivánková
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 5. 10. 8:00–11:50 Lipka-Kamenná, Pá 12. 10. 8:00–11:50 Lipka-Kamenná, Pá 2. 11. 8:00–11:50 Lipka-Kamenná, Pá 16. 11. 8:00–11:50 Lipka-Kamenná, Pá 30. 11. 8:00–11:50 Lipka-Kamenná, Pá 7. 12. 8:00–11:50 Lipka-Kamenná
Předpoklady
Předmět je zaměřen na aplikování odborných biologických znalostí i polytechnických dovedností v průběhu podzimních a zimních měsíců pro získání pěstitelské gramotnosti v souladu s principy udržitelného života. Praktická výuka na ukázkové přírodní školní zahradě (pracoviště Lipky Kamenná) připravuje studenty po odborné i didaktické stránce pro výuku předmětů vzdělávací oblasti Člověk a svět práce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci výuky předmětu bude student schopen: * charakterizovat školní přírodní zahradu jako ukázkové edukační prostředí a navrhnout její využití pro výuku v průběhu podzimních i části zimních měsíců * provádět fenologická pozorování v průběhu podzimních a části zimních měsíců. * pěstovat vybrané rostliny se žáky 1. i 2. stupně ZŠ na záhoně i v alternativním prostředí v průběhu školního roku * pečovat o pokojové rostliny ve škole s ohledem na případná bezpečnostní rizika * vysvětlit žákům odborně správně a přiměřeně věku žáků vybrané pojmy a přírodní děje probíhající v přírodní zahradě a jejich využití pro zvýšení biodiverzity a ochranu přírody. * uplatňovat bezpečnostní a hygienické předpisy při činnostech typu ochutnávka, manipulace s přírodninami či nářadím apod.
Výstupy z učení
Na konci výuky předmětu bude student schopen: * charakterizovat školní přírodní zahradu jako ukázkové edukační prostředí a navrhnout její využití pro výuku v průběhu podzimních i části zimních měsíců * provádět fenologická pozorování v průběhu podzimních a části zimních měsíců. * pěstovat vybrané rostliny se žáky 1. i 2. stupně ZŠ na záhoně i v alternativním prostředí v průběhu školního roku * pečovat o pokojové rostliny ve škole s ohledem na případná bezpečnostní rizika * vysvětlit žákům odborně správně a přiměřeně věku žáků vybrané pojmy a přírodní děje probíhající v přírodní zahradě a jejich využití pro zvýšení biodiverzity a ochranu přírody. * uplatňovat bezpečnostní a hygienické předpisy při činnostech typu ochutnávka, manipulace s přírodninami či nářadím apod.
Osnova
  • Obsah předmětu: Jedná se o praktická cvičení využívající aktivizující výukové metody, která jsou podporována originálními pracovními listy. 1. Úvod do předmětu, filozofie a principy přírodních zahrad. 2. Proces certifikace přírodních zahrad, historie a vývoj přírodních zahrad ve světě i v ČR. 3. Specifika jednotlivých typů zahrad (školní, školkové, komunitní, permakulturní, terapeutické…). 4. Podzim v přírodní zahradě – metody šetrné sklizně a technologie zpracování úrody bez chemie, zásady správného skladování. 5. Princip samozásobitelství, degustace a senzorické posouzení méně známých i tradičních plodin. 6. Půda v přírodní zahradě – jak ji udržet zdravou, živou a úrodnou. 7. Posklizňová úprava půdy, šetrné metody práce s půdou, mulčování, zelené hnojení, principy kompostování a organické hnojení. 8. Využití rostlin a živočichů pro bioindikaci stavu půdy. 9. Terénní určení půdního druhu. 10. Voda v přírodní zahradě – možnosti zadržení srážkové vody v krajině i na zahradě, využití dešťové vody a úsporná zálivka. 11. Budování jezírek, dešťových záhonů. Steinerova teorie čištění a oživení vody pomocí flowformů. 12. Stavby a struktury v přírodní zahradě (typy záhonů, úkryty pro živočichy) a jejich využití pro výuku v různých předmětech. 13. Ovoce v přírodní zahradě – ovocné dřeviny kostra přírodní zahrady, staré odrůdy, méně známé původní i nepůvodní druhy. 14. Zásady správné výsadby, ošetřování, základy množení a řezu ovocných dřevin. 15. Živé ploty, jejich význam pro tvorbu biocenter a biokoridorů. 16. Živočichové v přírodní zahradě, jejich význam a způsoby jejich přilákání nebo udržení v zahradě. 17. Zima v přírodní zahradě a práce nutné pro její zazimování. 18. Květinářství – typy okrasných rostlin a jejich využití v přírodní zahradě. 19. Doporučený sortiment podle stanovištních okruhů. 20. Možnosti rychlení rostlin pro vánoční dekoraci.
Literatura
    doporučená literatura
  • Hradil, R. (2015). Půda – zdravá, živá, úrodná (1. vyd.). Olomouc a Hranice: Bioinstitut a nakladatelství Fabula. ISBN 978-80-87371-28-2 (Bioinstitut), ISBN 978-80-87635-31-5 (Fabula).
  • Křivánková, D., & Machátová, I. (2012). Cesta k ukázkové školní přírodní zahradě (1. vyd.). Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání.
  • Kolektiv autorů (2013). Moje přírodní zahrada – příručka zahradního vědění (2. vyd.). Jindřichův Hradec: Občanské sdružení Přírodní zahrada. ISBN 978-80-260-5326-2.
  • Kreuter, M. (2009). Biozahrádka – pěstování blízké přírodě. Banská Bystrica: Euromedia Group, k. s. ISBN 978-80-242- 2201-1.
  • Křivánková, D. (2012). Školní zahrada jako přírodní učebna. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání.
  • Burns, A. a S. (2011). Práce na biozahradě – praktické návody a rady pro přírodní pěstitelství. Praha: PLOT. ISBN 978- 80-7428-059-7.
Výukové metody
Terénní cvičení na Zahradě u Řeky, diskuze – výměna zkušeností, skupinový projekt.
Metody hodnocení
Aktivní účast na cvičení, skupinová seminární práce či prezentace, docházka min. 75%.
Navazující předměty
Informace učitele
Student navrhne, dle možností realizuje a reflektuje odborně správnou a věku žáků přiměřenou praktickou výuku s živými rostlinami v období podzim, zima. Student ocení význam praktických činností pro rozvoj pracovních návyků a postojů k práci a péči o životní prostředí, vhodně tyto činnosti zařazuje do výuky předmětů vzdělávací oblasti Člověk a svět práce, ale také jimi doplňuje výuku napříč ostatními předměty. Na závěr předmětu kolokviální rozprava v terénu zaměřená na ověření znalostí a dovedností získaných v průběhu semestru. Představení seminárních prací.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/BIp040