SPc316 Counseling, Diagnosis and Intervention in Speech Therapy I.

Faculty of Education
Autumn 2018
Extent and Intensity
0/0/1. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
SPc316/01: Fri 5. 10. 8:00–15:50 učebna 52, Fri 2. 11. 8:00–11:50 učebna 52, I. Bytešníková
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Students will acquire theoretical knowledge of speech development and impaired communication personality in pre-school children. They will be familiar with new diagnostic tools designed to assess the development of speech and specificity in diagnosing individual types of impaired communication skills in preschool children (impaired speech development, articulation disorders, fluency speech disorders, speech disorders, etc.) . It gains basic competencies in communication with clients and interdisciplinary cooperation.
Syllabus
  • Ontogeny of the speech, influence of the psychological and social factors. The concept, classification, symptomalotogy, diagnostic and methods of the therapy of particular forms of the communication disabilities. The prevention, areas of Special Education Diagnosis Logopedics of preschool children
Literature
    recommended literature
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Koncepce rané logopedické intervence v České republice : teorie, výzkum, terapie (The Conception of Early Speech Therapy Intervention in the Czech Republic : Theory, research, therapy). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 286 pp. ISBN 978-80-210-7561-0. info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 236 stran. ISBN 9788024730080. URL info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 200 s. ISBN 9788021044548. info
    not specified
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Interdisciplinární přístup v rané logopedické intervenci (Interdisciplinary approach in early speech therapy intervention). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 262 pp. ISBN 978-80-210-8659-3. info
  • Inkluzivní pedagogika. Edited by Viktor Lechta, Translated by Tereza Hubáčková. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 463 stran. ISBN 9788026211235. info
  • MÁLKOVÁ, Gabriela and Filip SMOLÍK. Diagnostika jazykového vývoje : diagnostická baterie pro posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 2 sv. ISBN 9788024742397. info
  • SMOLÍK, Filip and Gabriela MÁLKOVÁ. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku : osvojování slovní zásoby a gramatiky, rozvoj fonologických schopností a fonologického povědomí, poruchy jazykového vývoje, diagnostika jazykových schopností. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 248 s. ISBN 9788024742403. URL info
  • PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace : poznatky vývojové psycholingvistiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 199 s. ISBN 9788024731810. URL info
  • LECHTA, Viktor and Barbara KRÁLIKOVÁ. Když naše dítě nemluví plynule : koktavost a jiné neplynulosti řeči. Translated by Magda Wdowyczynová. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 124 stran. ISBN 9788073678494. info
  • Základy inkluzivní pedagogiky : dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Edited by Viktor Lechta. Vydání první. Praha: Portál, 2010, 435 stran. ISBN 9788073676797. info
  • HORŇÁKOVÁ, Katarína, Svetlana KAPALKOVÁ and Marína MIKULAJOVÁ. Jak mluvit s dětmi : od narození do tří let. Translated by Kateřina Slavíková. Vydání první. Praha: Portál, 2009, 167 stran. ISBN 9788073676124. info
  • KEREKRÉTIOVÁ, Aurélia. Velofaryngální dysfunkce a palatolalie. Translated by Anna Fejglová. Vydání 1. Praha: Grada, 2008, 203 stran. ISBN 9788024722641. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie (Speech Therapy). 1st ed. Praha: Grada publishing, 2006, 229 pp. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
  • VITÁSKOVÁ, Kateřina and Alžběta PEUTELSCHMIEDOVÁ. Logopedie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 182 s. ISBN 8024410885. info
  • LECHTA, Viktor and KOL. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003, 360 pp. info
  • MIKULAJOVÁ, Marína and Iris RAFAJDUSOVÁ. Vývinová dysfázia : špecificky narušený vývin reči. 1. vyd. Bratislava: M. Mikulajová, I. Rafajdusová, 1993, 288 s. ISBN 8090044506. info
Teaching methods
seminar, class discussion
Assessment methods
1. Casuistry of the child with disordered communication ability. 2.Final written test (contains 40 questions, it is necessary to successfully cope with 75% correct answers) 3.Oral exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 12 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2017, Autumn 2019, autumn 2020, Autumn 2021, Autumn 2022, Autumn 2023, Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2018, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2018/SPc316