SZ6078 Výchova k hodnotám jako součást pedagogické profese

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Ivana Melichárková (cvičící)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ6078/01: každé liché úterý 17:00–19:50 učebna 30, H. Horká
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout základy kompetencí učitele s akcentem na hodnotovou dimenzi výchovy, zorientovat se ve vlastním žebříčku hodnot a hodnotách obecně v celospolečenském kontextu. Prezentuje specifickou edukativní praxi vhodnou pro 21. století a navazuje, prohlubuje a zobecňuje poznatky a zkušenosti studujících osvojované v teorii a metodice výchovy a v průběhu učitelské praxe.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: popsat a na konkrétních příkladech objasnit podstatu hodnotového vzdělávání; vést žáky provázejícím způsobem; vnímat edukativní proces jako proces inkluzivní, a to pro žáky pocházející z různého kulturního i sociálního prostředí s cílem vytvořit pozitivní klima ve třídě; popsat procesy, které vedou k vyčleňování dětí (žáků) z přirozeného sociálního prostředí (např. třídy, party, rodiny apod.) a prakticky si osvojit metodu hodnotového vzdělávání jako cestu k vnitřní motivaci žáků učit se (využívat maximálně vlastní potenciál), ke spolupráci a sounáležitosti.
Osnova
  • Úvod do axiologie. Hodnotové vzdělávání Sestry Cyril Mooney, PhD. Hodnoty a potřeby žáka a učitele. Hodnoty a atmosféra ve třídě/škole. Hodnotové vzdělávání ve výuce různých předmětů. Hodnocení ve škole jako prostředek pro koexistenci skupiny. Ukázkové hodiny HV – příprava, prezentace a hodnocení.
Literatura
    doporučená literatura
  • DOROTÍKOVÁ, Soňa. Filosofie hodnot: problémy lidské existence, poznání a hodnocení. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998. 162 s. ISBN 808603979X.
  • VALACH, Milan. Sociální spravedlnost. ČR: OSBL, 2010, 8 s. ISSN 1213-1792. URL info
  • KUČEROVÁ, Stanislava. J.A.Komenský a současná výchova k hodnotám. Pedagogika. Praha: PedF UK, 1993, roč. 1992, č. 3, s. 303-305. ISSN 0031-3815. info
    neurčeno
  • BREZINKA, Wolfgang. Filozofické základy výchovy. Translated by Ivan Ozarčuk. První vydání. Praha: Zvon, 1996, 213 stran. ISBN 8071131695. info
Výukové metody
Základní výukovou metodou je samotná metoda hodnotového vzdělávání založená na hierarchii sedmi pracovních fází (od individuální práce, přes skupinové sdílení, diskusi, analýzu až po osobní závěry). Studenti si připraví krátký vstup k tématu hodnot v pedagogické práci a s odkazem na náměty k hodnotovému vzdělávání představí způsob uvedení vlastních myšlenek, předmětů zájmu a nápadů do pedagogické praxe a osobního života.
Metody hodnocení
Rozprava k závěrečnému projektu v rozsahu 3-5 stránek, kterou student odevzdá v elektronické // tištěné podobě vyučujícímu do dohodnutého termínu - prezentace zvoleného seminárního úkolu s využitím osnovy vlastními slovy v době trvání max. 15 minut.
Informace učitele
Literatura: Film Sit Beside Me. Dostupné na http://www.skolacyril.org/. VALACH, Milan. Sociální spravedlnost. ČR: OSBL, 2010. 8 s. ISSN 1213-1792. DOROTÍKOVÁ, Soňa. Filosofie hodnot: problémy lidské existence, poznání a hodnocení. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998. 162 s. ISBN 808603979X. BREZINKA, Wolfgang. Filozofické základy výchovy. 1. vyd. Praha: Zvon, 1996. 213 s. ISBN 8071131695. VELEHRADSKÝ, A. Hodnocení a hodnoty v činnosti člověka. Vyd. 1. Praha: Svoboda, 1978. 182 s. Další prameny (literatura, odkazy, články, videa, akce apod.) budou upřesněny v průběhu kurzu v relaci s probíranými tématy.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/SZ6078