IVk121 Special Andragogy of Individuals with Disabilities

Faculty of Education
Autumn 2019
Extent and Intensity
0/0/2. 8 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Supplier department: Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable
Fri 18. 10. 8:00–13:50 učebna 28, Sat 26. 10. 8:00–13:50 učebna 20, Fri 1. 11. 8:00–13:50 učebna 76, Fri 22. 11. 8:00–13:50 učebna 77
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the course is to acquaint students with various aspects of life of adults with disabilities and disadvantage, explain development in approaches to people with disabilties regarding their integration to the labour market and social inclusion.
This course focuses on people in young and middle adulthood and the aging process, senior age and dying. Furthermore, the course offers space for particular concepts, principles and risks associated with helping professions and current trends in the Czech Republic and abroad.
Learning outcomes
At the end of the course the student will be able to:
- describe factors influencing life of people with disabilities or disadvantages in the Czech Republic (including comparison with foreign countries);
- explain fundamentals of the complex approach to people with disabilities and interconnections among particular fields, resorts and areas;
- be familiar with organizations supporting adults with disabilities;
- interprete information form Czech and foreign sources;
- be acquainted with aging process, profile and competencies of helping professionals in the field;
- understand specific aspects of concepts focusing on support of adult people with disabilities, disadvantage including persons with acquired disabities.
Syllabus
  • definition of handicap and disability, terminology according to WHO, changes of approach
  • cerebral palsy, intellectual disability, autism
  • social services, legislation, personal assistance
  • vocational training, choosing the occupation, transition from school to work
  • employment of people with disabilities, supported employment
  • support services for people with disabilities
  • dementia, Alzheimer disease, possibilities of care and support, validation (method from N. Feil)
  • Parkinson's disease
  • mental illnesses, possibilities of support, services, psychotherapy
  • aging, approaches to elderly people, life long learning, active aging
  • multiple sclerosis
  • palliative care
  • helpers syndrome
  • care and support of people after brain trauma
Literature
    recommended literature
  • PROCHÁZKOVÁ, Lucie. Možnosti pracovního uplatnění lidí s postižením - současné trendy v České republice a v zahraničí (Possibilities of work integration of people with disabilities - current trends in the Czech Republic and foreign countries). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 200 pp. ISBN 978-80-210-7607-5. info
  • HOWLIN, Patricia. Autismus u dospívajících a dospělých : cesta k soběstačnosti. Edited by Miroslava Jelínková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 295 s. ISBN 8073670410. info
  • ATTWOOD, Tony. Aspergerův syndrom : porucha sociálních vztahů a komunikace. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012, 203 s. ISBN 9788026201939. info
  • PANČOCHA, Karel, Lucie PROCHÁZKOVÁ and Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ. Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením (Education, Intervention and Therapy for Adults and Elderly People with Disabilities). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 272 pp. ISBN 978-80-210-6306-8. info
  • MATOUŠEK, Oldřich a kol. Sociální služby. Legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0041-3.
  • MURPHY, Robert Francis. Umlčené tělo. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001, 188 s. ISBN 8085850982. info
  • ALLPORT, Gordon Willard. O povaze předsudků. Translated by Eduard Geissler. V českém jazyce vyd. 1. Praha: Prostor, 2004, 574 s. ISBN 8072601253. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2012, 870 s. ISBN 9788026202257. info
  • PIDRMAN, Vladimír. Demence. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 183 s. ISBN 9788024714905. info
  • SVATOŠOVÁ, Marie. Hospice a umění doprovázet. Sedmé, doplněné vydání. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2011, 149 stran. ISBN 9788071955801. info
  • GÉRINGOVÁ, Jitka. Pomáhající profese : tvořivé zacházení s odvrácenou stranou. Vyd. 1. Praha: Triton, 2011, 198 s. ISBN 9788073873943. info
  • SCHMIDBAUER, Wolfgang. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Translated by Petr Patočka. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 171 s. ISBN 80-7178-312-9. info
Teaching methods
lectures with videos, discussion ih the lectures, reading anad analysis of Czech and foreign texts, self-study
Assessment methods
active access, seminar thesis with fix dead-line, written test, oral exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 24 hodin.
Teacher's information
Odborná literatura:

Adamčíková, J., Eisner, P., Kaucký, P. (2005) Empowerment – Možnosti zapojování a posilování lidí, uživatelů služeb agentur PZ a jiných organizací. Praha: Rytmus.

Hrdá, J. (2001) Osobní asistence: obecné informace o této sociální službě pro občany, kteří potřebují ke svému životu pomoc druhé osoby. Praha: POV.

Jahoda, M., Lazarsfeld, P. F., Zeisel, H. (1975) Die Arbeitslosen von Marienthal. Ein soziographischer Versuch über die Wirkungen langandauernder Arbeitslosigkeit. Frankfurt am Main: Verlag Suhrkamp.

Jankovský, J. (2006) Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. 2. vydání. Praha: TRITON.

Michalík, J. a kol. (2011) Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál.

Novosad, L. (2011) Tělesné postižení jako fenomén a životní realita. Praha: Portál.

Opatřilová, D., Procházková, L. (2011) Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. Brno: Masarykova univerzita.

Pančocha, K., Procházková, L., Sayoud Solárová, K. et al. (2013) Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. Brno: Masarykova univerzita.

Theunissen, G. (2003) Erwachsenenbildung und Behinderung. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt.

Vágnerová, M. (2008) Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. Praha: Karolinum.

WHO. (2001) International Classification of Functioning, Disability and Health – ICF. Geneva: WHO.

Čadilová, V., Jůn, H., Thorová, K. a kol. (2007) Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha: Portál.

Emerson, E. (2008) Problémové chování u lidí s mentální retardací a autismem. Praha: Portál.

Feil, N., De Klerk-Rubin, V. (2010) Validation. Ein Weg zum Verständnis verwirrter alter Menschen. 9. Auflage. München: Ernst Reinhardt Verlag, 2010.

Gruss, P. (ed.) (2009) Perspektivy stárnutí z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Praha: Portál.

Guggenbühl-Craig, A. (2007) Nebezpečí moci v pomáhajících profesích. Praha: Portál.

Hájek, K. (2007) Práce s emocemi pro pomáhající profese. Praha: Portál.

Holmerová, I., Jurašková, B., Müllerová, D., Vidovićová, L., Habrcetlová, L., Matoulek, M., Suchá, J., Šimůnková, M. (2014) Průvodce vyšším věkem. Manuál pro seniory a jejich pečovatele. MF, Praha.

Kalvach, Z. a kol. (2008) Geriatrické syndromy a geriatrický pacient. Praha: Grada.

Kallwass, A. (2007) Syndrom vyhoření v práci a osobním životě. Praha: Portál.

Kostrzewa, S. (2010) Palliative Pflege von Menschen mit Demenz. 2. überarb. und erw. Auflage. Bern: Verlag Hans Huber.

Lippertová-Grünerová, M. (2009) Trauma mozku a jeho rehabilitace. Praha: Galén.

Regnault, M. (2011) Alzheimerova choroba: průvodce pro blízké nemocných. Praha: Portál.

Roth, J., Sekyrová, M., Růžička, E. et al. (2005) Parkinsonova nemoc. Praha: MAXDORF.

Schmidbauer, W. (2008) Syndrom pomocníka – Podněty pro duševní hygienu v pomáhajících profesích. Praha: Portál.

Špatenková, N., Bolomská, B. (2011) Reminiscenční terapie. Praha: Galén.

Vágnerová, M. (2008) Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. Praha: Karolinum.

Vymětal, J. (2003) Úvod do psychoterapie. 2. aktualizované vydání. Praha: Grada.


  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2019/IVk121