PdF:Ze0151 Didaktika geografie 1 - Informace o předmětu
	Ze0151 Didaktika geografie 1
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (cvičící)
 doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
 Katedra geografie – Pedagogická fakulta
 Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
 Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Ze0151/01: Po 8:00–9:50 B36 učebna, E. Hofmann
 Ze0151/02: St 8:00–9:50 B36 učebna, E. Hofmann
- Předpoklady
- Předmět probíhá paralelně s učitelskou praxí a reflektivními semináři.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-ZE2) (2)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
 
- Cíle předmětu
- Studentům jsou předkládány základní teoretické poznatky didaktiky geografie se zvláštním zřetelem k jejich aplikaci v prostředí školy. Cílem předmětu je s oporou o teorii popsat a kriticky zhodnotit, jak v reálné školní praxi probíhá výuka zeměpisu. Důraz je kladen nejen na poznávání a hodnocení výuky, ale také na hodnocení učebnic zeměpisu, atlasů a dalších pomůcek. Prostřednictvím samostatné deskriptivní, analytické a kriticko-hodnotící práce se studující podrobněji seznamují s cíli a obsahy geografického vzdělávání. Konfrontují aktuální teorie geografického vzdělávání s praktickou realizací výuky zeměpisu. Všechna cvičení jsou propojena v posledním cvičení, jehož výstupem je „Vlastní školní vzdělávací program“.
- Výstupy z učení
- Na konci výuky předmětu bude student schopen:
 Definovat a zdůvodnit obecné a konkrétní cíle, ke kterým směřuje vzdělávání zeměpisem.
 Vyhledávat, analyzovat a interpretovat informace k tvorbě zeměpisného kurikula na základní škole;
 Navrhnout a realizovat nejprve jednotlivé části a postupně celé vyučovací hodiny pro vybrané tematické celky geografického vzdělávání;
 Stanovit konkrétní a měřitelné cíle vyučovací hodiny;
 Vypracovat přípravu vyučovací hodiny dle zadané struktury, ověřit ji v reálné praxi a následně navrhnout návrhy na zlepšení.
 Kriticky zhodnotit silná a slabá místa realizace výuky geografie na základní škole, ve které student vykonává pedagogickou praxi.
 Zpracovat návrh „Vlastního školního vzdělávacího programu.
- Osnova
- Zhodnocení dosavadních zkušeností s výukou zeměpisu na jednotlivých stupních škol;
- 3P – poprvé se představuji, poprvé učím, poprvé představuji předmět zeměpis;
- Tvorba úvodních hodin – co je zeměpis a v čem tkví jeho přínos pro společnost;
- Procvičování základních cílů zeměpisného vzdělávání
- Hodnocení učebnic, kvantitativní i kvalitativní metodou, výběr učebnice – zdůvodnění;
- Kritické zhodnocení silných a slabých míst realizace výuky geografie v Česku;
 
- Literatura
- povinná literatura
- HOFMANN, E. a kol. Handbook_číst I. IS MUNI.
- BIDDULPH, Mary; David LAMBERT a David BALDERSTONE. Learning to teach geography in the secondary school : a companion to school experience. Third edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2015, xi, 349. ISBN 9781138779440. info
 - doporučená literatura
- GERSMEHL, Philip. Teaching geography. 3rd ed. London: Guilford Press, 2014, ix, 332. ISBN 9781462516414. info
 
- Výukové metody
- Individuální, párová a skupinová práce s odbornými informačními zdroji. Prezentace výsledků individuální/párové/skupinové práce na semináři.
- Metody hodnocení
- Vypracování zadaných cvičení, včasné odevzdání a jejich schválení vyučujícím předmětu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
 Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/Ze0151