IVc502 Basics of Psychiatry

Faculty of Education
autumn 2020
Extent and Intensity
0/0/3.3. 4 credit(s). Recommended Type of Completion: z (credit). Other types of completion: k (colloquium).
Teacher(s)
MUDr. Jana Schmidtová (lecturer)
Bc. Matúš Mader (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Supplier department: Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět seznamuje se základními pojmy z medicínského oboru psychiatrie a s jeho zaměřením. V jednotlivých hodinách jsou představeny základy obecné i speciální psychiatrie s ohledem na studijní obor aplikovaná behaviorální analýza. Pozornost je věnována zejména tématům duševní zdraví a psychická porucha, příznaky a příčiny psychických poruch, klasifikace psychických poruch, psychózy dětského věku, psychogenní poruchy a neurózy, depresivní stavy u dětí, psychosomatické poruchy, poruchy chování, lehká mozková dysfunkce a hyperaktivní syndrom, poruchy učení, poruchy mentální úrovně, poruchy vývoje osobnosti a psychopatie. Samostatně jsou pojímána témata neurovývojových poruch a jejich psychiatrické diagnostiky a léčby
Learning outcomes (in Czech)
Absolvent předmětu dokáže popsat význam psychiatrie v dalších lékařských i nelékařských oborech, zná komplex psychiatrických poruch a možnosti farmakologických i nefarmakologických postupů léčby psychiatrických poruch. Absolvent bude schopen popsat příznaky širokého spektra psychiatrických poruch a psychotických onemocnění. Absolventi předmětu dále dokáží popsat a rozdělit poruchy psychických funkcí, popsat principy diagnostiky v psychiatrii, porozumět rozdělení a indikaci terapie v psychiatrii, popsat rozdělení, symptomy a průběh hlavních skupin psychiatrických poruch, popsat management a způsoby terapie u hlavních skupin psychiatrických poruch se zaměřením na neurovývojové poruchy. Absolventi dokáží vysvětlit způsoby a formy spolupráce mezi psychiatrem a behaviorálním analytikem.
Syllabus (in Czech)
  • obecná psychiatrie: úvod do psychiatrie, základní pojmy, historie
  • psychopatologie, etiologie a patogeneze duševních poruch
  • speciální psychiatrie: organicky a symptomaticky podmíněné duševní poruchy
  • náplň a historie oboru psychiatrie, stručný přehled jeho vývoje
  • obecné zásady psychiatrického vyšetření
  • význam osobní a rodinné anamnézy
  • objektivní vyšetření a stanovení diagnózy
  • biochemie a likvorologie v psychiatrii
  • neurobiologie a neurochemie v psychiatrii
  • duševní poruchy a poruchy chování
  • neurovývojové poruchy (ADHD, poruchy autistického spektra)
  • specifika psychiatrické diagnostiky poruch autistického spektra a dalších neurovývojových poruch
  • organicky podmíněné duševní choroby
  • afektivní poruchy
  • poruchy vyvolané stresem, somatoformní poruchy
  • specifické poruchy osobnosti - mentální postižení prevence a léčba v psychiatrii
Teaching methods (in Czech)
přednáška, seminář, skupinové diskuse
Assessment methods (in Czech)
Pro úspěšné ukončení kurzu má student nejméně 80% docházku. Požadavky: odevzdání úkolů z četby odborných textů do ISu a jejich schválení vyučujícím – samostatná četba dle tématu semináře, splnění úkolů k četbě, aktivní zapojení do výuky, závěrečný test.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 40 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2019, Autumn 2021, Autumn 2022, Autumn 2023, Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (autumn 2020, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2020/IVc502