ICJk14 Didaktika literární výchovy 2

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/0/.3. 4 konzultace. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ICJk14/01: Pá 22. 10. 18:00–19:50 učebna 3, Pá 26. 11. 12:00–13:50 učebna 20, J. Zítková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student je schopen adekvátního metodického zpracování učiva literární výchovy, především adekvátní interpretační práce s textem. Dokáže uplatňovat různorodé metody a formy, včetně tvořivých a kultivujících celkovou čtenářskou a literární gramotnost žáků.
Výstupy z učení
Student dokáže vysvětlit specifika recepce uměleckého textu dětmi mladšího školního věku, zvládne postupy přípravné práce s textem, dokáže aplikovat různé interpretační postupy při práci s uměleckým textem ve výuce a osvojí si další metody a formy práce přispívající k rozvoji a upevňování dětského čtenářství a literární gramotnosti.
Osnova
  • 1. Proces recepce literárního textu, literární komunikace, 2. Literárněvýchovný proces a jeho složky (činitelé vyučování literatuře). Funkční, literární, kulturní gramotnost. 3. Příprava učitele na hodinu literární výchovy a její složky (literárněvědná, pedagogicko-psychologická, metodická). 4. Přípravná komplexní interpretace textu (ukázkový postup). 5. Literárněvýchovný proces a jeho fáze, funkce a metody motivace. 6. Interpretace uměleckého textu jako jedna z fází literárněvýchovného procesu, didaktická interpretace jako metoda řešení problémů. 7. Funkce didaktické interpretace, interpretační otázky a úkoly (metody interpretace) – ukázkový postup. 8. Interpretace textu a žákovská tvořivost. 9. Literárně estetické činnosti - reprodukční, produkční (přehled). 10. Mimočítanková četba (výběr, kontrola), hodiny tzv. aktuální literární výchovy 11. Kultivace osobnosti žáka jako čtenáře, filmového a televizního diváka. 12. Výzkumy čtenářství a čtenářské gramotnosti.
Literatura
    povinná literatura
  • GEJGUŠOVÁ, Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2009, 117 s. ISBN 9788073687298. info
  • TOMAN, Jaroslav. Didaktika čtení a primární literární výchovy. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007, 116 s. ISBN 9788073940386. info
  • VAŘEJKOVÁ, Věra. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. druhé, přepracované vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 79 s. ISBN 80-210-3860-8. info
  • ZÍTKOVÁ, Jitka. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2.-5. ročníku základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 56 s. ISBN 8021033274. info
    neurčeno
  • HNÍK, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy : inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Vydání první. Jinočany: H & H, 2007, 157 stran. ISBN 8073190672. info
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Dítě a kniha : o čtenářství jedenáctiletých. 1. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2004, 179 s. ISBN 8086898016. info
  • BERÁNKOVÁ, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2002, 106 stran. ISBN 8072381822. info
  • TOMAN, Jaroslav. Metodická příručka k čítankám pro 2.- 5. ročník základní školy. Praha: Fortuna, 2000, 111 s. ISBN 8071686824. info
  • TOMAN, Jaroslav. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: Cerm, 1999, 22 s. ISBN 8072041118. info
  • PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. ISBN 8085931494. info
Výukové metody
Typ výuky: konzultace Metody: přímá práce s textem, ukázky přípravné interpretace textu a její didaktické transformace, diskuse nad vybranými otázkami oboru
Metody hodnocení
Ukončení: ústní zkouška Požadavky k ukončení předmětu a hodnocení: 1. Zpracování podrobné studijní přípravy na vyučovací hodinu čtení a literární výchovy kombinovaného typu (pro 4. nebo 5. ročník). Podrobnější požadavky na strukturu přípravy zadány na začátku výuky. 2. Znalost teorie předmětu dle zadaných okruhů (zadány na začátku výuky).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.