SOk119 Respectful Approaches in Education

Faculty of Education
Autumn 2021
Extent and Intensity
0/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Lenka Ďulíková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Dana Jakubjanská, DiS.
Timetable
Sat 18. 9. 14:00–16:50 učebna 21, Fri 15. 10. 17:00–19:50 učebna 39, Fri 12. 11. 14:00–16:50 učebna 21, Fri 7. 1. 14:00–16:50 učebna 41
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky komunikace z hlediska nenásilné a respektující výchovy. Studenti si osvojují základní znalosti a dovednosti, které umožní vytvářet kvalitní vztahy vzhledem ke zvolené cílové skupině.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování kurzu bude student/ka schopen:
• Popsat pedagogickou komunikaci, složku verbální i neverbální a učit se analýze sociální komunikace s ohledem na kontext;
• vysvětlit čtyři kroky nenásilné komunikace a porozumět naslouchání jako předpoklad empatického vedení rozhovoru při výchově, učit se aplikovat je v modelových situacích;
• ovládat základní terminologii (např. NVC, emoce, komunikační bariéry, komunikace s žáky s ADHD, potřeby, sebereflexe apod.);
• vyhledat konkrétní situace z praxe a aplikovat na nich získané dovednosti; rozvíjet dovednost naslouchání, vytvářet empatický prostor a porozumět hlubšímu významu sdělení druhého;
• orientovat se v základních principech respektující a nenásilné výchovy, využít poznatky získané studiem odborné literatury v praxi.
Syllabus (in Czech)
  • Vymezení pedagogické komunikace. Principy pedagogické komunikace, bloky v komunikaci. Verbální komunikace a neverbální komunikace. Komunikační pravidla. Nenásilná komunikace – pozorování, potřeby, pocity prosby. Naslouchání a Respektovat a být respektován ve výchově. Sebereflexe v komunikaci.
Literature
  • ROSENBERG, Marshall B. Co řeknete, změní váš svět. Translated by Hana Antonínová. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 142 stran. ISBN 9788026209126. info
  • ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě (Communication in classroom). Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 pp. ISBN 978-80-262-0085-7. info
  • ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace - řeč života. Translated by Norma Garcíová. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012, 221 s. ISBN 9788026201410. info
  • KOPŘIVA, Pavel, Jana NOVÁČKOVÁ, Dobromila NEVOLOVÁ and Tatjana KOPŘIVOVÁ. Respektovat a být respektován. 3. vydání. Bystřice pod Hostýnem: P. Kopřiva - Spirála, 2008, 286 stran. ISBN 9788090403000. info
  • MAREŠ, Jiří and Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
Teaching methods (in Czech)
Prezentace, konzultace, zpětná vazba, sebereflexe, řešení modelových situací. Studenti vytvoří seminární práce dle zadání a individuálně se připravují na hodiny četbou zadané literatury.
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: přednáška.
Ukončení: kolokvium.
Požadavky k ukončení: aktivní účast na hodinách a vypracování písemné práce -sebereflexe (v rozsahu 1–2 strany, 5000 znaků) dle zadání vyučujícího. Individuální zpětná vazba bude studentovi poskytnuta po odevzdání práce.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 12 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2022, Autumn 2023, Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2021, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2021/SOk119