OVc001 Didactics 1

Faculty of Education
Autumn 2022
Extent and Intensity
0/0/1.3. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Petr Jemelka, Dr.
Department of Civics – Faculty of Education
Supplier department: Department of Civics – Faculty of Education
Timetable
Fri 30. 9. 8:00–12:50 kancelář vyučujícího, Fri 21. 10. 8:00–12:50 kancelář vyučujícího, Fri 16. 12. 8:00–12:50 kancelář vyučujícího
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je postupně rozvíjet didaktické znalosti obsahu, jeho jednotlivé komponenty, vytváří také sebereflektivní dovednosti studentů. Na konci kurzu bude student schopen: charakterizovat cíle OV a ZSV v aktuálním RVP ZV, RVP G, RVP SOV (klíčové kompetence, očekávané výstupy), zhodnotit význam výchovné složky předmětu, analyzovat obsahovou složku předmětu (analýza učebnice), posoudit možnosti využití didaktických prostředků ve výuce, vysvětlit základní principy vymezených výukových metod a přístupů k výuce, rozpoznat tyto kategorie a přístupy v hospitovaných vyučovacích hodinách OV a ZSV, dokázat je aplikovat v tématech OV a ZSV na vlastních odučených hodinách na ZŠ a SŠ, následně provést jejich reflexi.
Syllabus (in Czech)
  • • Občanský a společenskovědních základ v současných kurikulárních dokumentech pro gymnaziální a střední odborné vzdělávání (RVP G, RVP SOV). • Taxonomie vzdělávacích cílů a jejich využití na učivu Občanského a společenskovědního základu. • Tvorba časově tematického plánu, didaktická analýza učiva Občanského a společenskovědního základu, aplikace Brunerova konceptu struktury vědomostí na učivu občanského a společenskovědního základu. • Přehled klasických výukových metod a jejich využití v rámci Občanského a společenskovědního základu. • Induktivní, deduktivní a sociální přístup k výuce Občanského a společenskovědního základu. • Problematika skupinové diskuse s morálním obsahem v rámci učiva Občanského a společenskovědního základu. • Metody kritického myšlení na učivu Občanského a společenskovědního základu.
Literature
    required literature
  • ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice : tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 155 s. ISBN 9788024741000. URL info
  • KALHOUS, Zdeněk and Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 9788073675714. info
  • MAŇÁK, Josef and Vlastimil ŠVEC. Výukové metody (Teaching methods). Brno: Paido, 2003, 219 pp. 148. ISBN 80-7315-039-5. info
    recommended literature
  • BEZCHLEBOVÁ, Mária. Tvoříme ŠVP v SOŠ a SOU: dějepis a výchova k občanství v kurikulární reformě. Úvaly: Albra, 2006. ISBN 80-7361-035-3.
  • VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků : metodické náměty k realizaci průřezových témat. Vydání 1. Praha: Portál, 2008, 126 stran. ISBN 9788073673864. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
Teaching methods (in Czech)
Vysvětlování, diskuse.
Assessment methods (in Czech)
Zápočet – písemná seminární práce - návrh hodiny na vybrané téma z osnov SŠ za využití metod kritického myšlení, skupinové diskuse s morálním obsahem, induktivního, deduktivního a sociálního přístupu k výuce.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 15 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019, autumn 2020, Autumn 2023.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2022, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2022/OVc001