PdF:DE1A05 Long 19th century - Course Information
DE1A05 Long 19th century
Faculty of EducationAutumn 2023
- Extent and Intensity
- 2/2/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Marie Koldinská, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Jana Vlčková Musilová, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- doc. Mgr. Marie Koldinská, Ph.D.
Department of History – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Supplier department: Department of History – Faculty of Education - Timetable
- Mon 19:00–19:50 učebna 1, Thu 9:00–9:50 učebna 1
- Timetable of Seminar Groups:
DE1A05/01: Thu 11:00–11:50 učebna 60, Thu 18:00–18:50 učebna 4, M. Koldinská, J. Vlčková Musilová
DE1A05/02: Thu 10:00–10:50 učebna 60, Thu 16:00–16:50 učebna 4, M. Koldinská, J. Vlčková Musilová - Prerequisites
- DE1B04 Early Modern Time
Prerequisite is mastery of previous subjects from general and Czech history before 1789. - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- History for Education (programme PdF, B-DE3S) (4)
- Course objectives (in Czech)
- Student bude schopen aplikovat poznatkový obsah předmětu Dlouhé 19. století v učitelské praxi na základní škole. Posluchač bude schopen vysvětlit a objasnit veškeré složitosti a peripetie vývoje společnosti tzv. "dlouhého 19. století" ve světě a v českých zemích v komplexním pohledu vnitropolitických i zahraničně politických souvislostí. Dokáže charakterizovat základní přeměny starých feudálně stavovských struktur v moderní občanskou společnost a formování novodobého českého národa. Vývoj bude schopen chápat jak v politické oblasti, tak i ve sféře ekonomické i kulturní. Na základě vlastních osvojených poznatků a dovedností povede žáka v učitelské praxi k rozvíjení obdobných dovedností a poznatků na jeho úrovni.
- Learning outcomes (in Czech)
- Student je schopen osvojená fakta, jejich souvislosti a výklady aplikovat žákům na základní škole. Student je rovněž seznámen s různými typy edukačních situací při osvojování výkladu moderních dějin tak, aby na ně vhodně dokázal reagovat v dějepisné výuce. Posluchač bude schopen vysvětlit a objasnit všechny složitosti a peripetie vývoje společnosti tzv. "dlouhého století" ve světě a v českých zemích, a to v komplexním pohledu vnitropolitických i zahraničně politických souvislostí.
- Syllabus
- 1. The Great French Revolution. 2. Napoleonic Wars. 3. Russia after 1815. 4. Modern Greek national revival. 5. American Civil War. 6. Italian risorgimento. 7. Colonialism of the 19th century. 8. Germany and its united. 9. South Africa and the Boer uprisings. 10. Czech lands during the Napoleonic Wars. 11. National revival. 12. Revolutionary year 1848/1949 in the Czech lands. 13. The Czech question from Palacký to Masaryk. 14. Forming a political system.
- Literature
- required literature
- František Čapka: Dějiny českých zemí 1800-1918. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita 2011. ISBN 78-80-210-5566-7
- Aleš Skřivan – Václav Drška – František Stellner: Kapitoly z dějin mezinárodních vztahů 1648–1914. Praha: Institut pro středoevropskou kulturu a politiku 1994. ISBN 80-85241-57-9
- Jaroslav Vaculík: Obecné dějiny novověku. IV. (1789–1918). 4. vyd. Brno: Masarykova univerzita 2019. ISBN 978-80-210-9272-3
- Pavel Bělina (ed.): Dějiny zemí Koruny české. II. Od nástupu osvícenství po naši dobu. 10. vyd. Praha: Paseka 2021. ISBN 978-80-7637-213-9
- recommended literature
- Miroslav Hroch: Na prahu národní existence. Touha a skutečnost. Praha: Mladá fronta 1999. ISBN 80-204-0809-6
- Michael Rapport: Evropa devatenáctého století. Praha: Vyšehrad 2011. ISBN 978-80-7429-061-9
- Otto Urban: Česká společnost 1848–1918. Praha: Svoboda 1982.
- Jan Křen: Dvě století střední Evropy. 2. vyd. Praha: Argo 2019. ISBN 978-80-257-2848-2
- Teaching methods
- The teaching combines theoretical preparation (lectures) with practical activities. At the seminars, students are motivated to discuss, especially through video presentations, power-point presentations and document analysis.
- Assessment methods (in Czech)
- ústní zkouška (české i obecné dějiny), prezentace (odborná a výuková) České dějiny: 1) Česká společnost a pozdní osvícenství (josefínské reformy, situace na konci 18. století) 2) Napoleonské války a české země 3) Doba předbřeznová, společnost a kultura v českých zemích v první polovině 19. století 4) České země a rok 1848 5) Prusko-rakouská válka, rakousko-uherské vyrovnání a česká společnost 6) Austroslavismus a český nacionalismus 19. století 7) Historismus jako politický nástroj 8) Praha versus Vídeň – vztah české společnosti k dynastii a k monarchii 1804–1918 9) Industrializace českých zemí v 19. století 10) Ústavní vývoj v českých zemích ve druhé polovině 19. a na počátku 20. století 11) České politické strany v 19. a na počátku 20. století 12) Česká společnost na přelomu 19. a 20. století – kultura, umění, věda, průmysl 13) Češi, české země a první světová válka Obecné dějiny: 1. VFR 2. Napoleonské války a změny, které přinesly 3. Vídeňský kongres a Evropa po VK (do 40. let 19. století) 4. Evropa ve 40. a 50. letech 19. století 5. Spojené království Velké Británie a Irska v 19. století a na počátku 20. století 6. Sjednocení Itálie a Německa a jejich vývoj do počátku 20. století 7.Diplomacie Habsburské monarchie v 19. století a na počátku 20. století 8. Východní otázka v 19. a na počátku 20. století 9. Rusko v 19. století a na počátku 20. století 10. USA v 19. století a na počátku 20. století 11. Kolonizace (včetně burských válek) 12. Svět na přelomu 19. a 20. století 13. První světová válka K úspěšnému zakončení předmětu je rovněž nutná 80% účast na seminářích a příprava prezentací.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
Information on the extent and intensity of the course: 16 hodin. - Listed among pre-requisites of other courses
- Enrolment Statistics (Autumn 2023, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2023/DE1A05