PdF:IVc509 Introduction to Measurement an - Course Information
IVc509 Introduction to Measurement and Experimental Design
Faculty of EducationAutumn 2024
- Extent and Intensity
- 0/0/2.9. 8 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
In-person direct teaching - Teacher(s)
- Mgr. Zuzana Maštenová (lecturer)
Mgr. Kateřina Chrapková (seminar tutor)
Bc. Matúš Mader (seminar tutor)
Mgr. Vendula Sunková (seminar tutor) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Supplier department: Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education - Timetable
- Fri 22. 11. 10:00–16:50 učebna 21, Sat 23. 11. 9:00–15:50 učebna 42
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Behavior Analyst - Accredited Qualification Course (programme PdF, C-CV)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět představuje a usazuje do kontextu behaviorální analýzy široké spektrum přístupů k měření chování a jejich aplikaci jak v klinické praxi, tak ve výzkumu. Předmět seznamuje také s úvodními kapitolami experimentálního měření chování u jedinců prostřednictvím vnitrosubjektových experimentálních plánů. Věnuje se též výběru a definici cílového chování a základním atributům kvality měření chování, jako jsou validita, reliabilita, přesnost měření projevů chování a shodě mezi pozorovateli. Součástí předmětu je také praktický nácvik metod měření chování
- Learning outcomes (in Czech)
- Absolvent předmětu dokáže vymezit a vysvětlit základní měřitelné dimenze chování jako jsou frekvence, doba trvání, latence, intenzita a topografie. Dokáže prakticky provést kontinuální a diskontinuální měření všech měřitelných dimenzí chování. Absolvent umí vysvětlit výhody a nevýhody kontinuálního a diskontinuálního měření chování. Dokáže prakticky použít prostředky pro zaznamenávání dat (behaviorální formuláře, check-listy) a vytvořit odpovídající grafické znázornění vývoje chování. Absolvent má pokročilé znalosti kvality měření, zejména konceptů validity, reliability a přesnosti měření. Orientuje se v základních metodách a technikách experimentálního designu a dokáže navrhnout a vypracovat studii malého rozsahu v rámci vnitosubjektového experimentálního designu.
- Syllabus (in Czech)
- základy experimentální analýzy
- výběr a definování cílového chování
- měřitelné dimenze chování (frekvence, doba trvání, latence, intenzita, topografie, atd.)
- přímé a nepřímé pozorování: metody přímého a nepřímého měření chování, výhody a nevýhody
- kontinuální a diskontinuální měření chování
- zajištění kvality měření: shoda mezi pozorovateli, validita, reliabilita a přesnost
- experimentální design, výhody a nevýhody vnitrosubjektových a mezisubjektových experimentálních plánů
- závislé, nezávislé a intervenující proměnné
- Teaching methods (in Czech)
- přednáška, seminář, skupinové diskuse, diskuse s odborníky z praxe, problémové učení, praktické aktivity, hry v roli, sledování instruktážních videí, samostatná četba odborných textů a jejich analýza (dle online opory předmětu), projektová práce s kazuistikami
- Assessment methods (in Czech)
- Pro úspěšné ukončení kurzu má student nejméně 80% docházku. Požadavky: odevzdání úkolů z četby odborných textů do ISu a jejich schválení vyučujícím – samostatná četba dle tématu semináře, splnění úkolů k četbě, aktivní zapojení do výuky a setkání s odborníky, analýza postupu dle instruktážního videa, vypracování projektu (zpracování konkrétního behaviorálně analytického tématu), prezentace ve výuce, závěrečný test.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
General note: 15 h teorie 20 h cvičení.
Information on the extent and intensity of the course: 35 hodin.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/IVc509