SZ6135 Klimatické vzdělávání

Faculty of Education
Autumn 2024
Extent and Intensity
0/2/0. 5 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Peter Mackovčin, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. MgA. Ondřej Navrátil, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Veronika Korvasová (seminar tutor)
MgA. Bc. Marta Kovářová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Slavomír Lesňák, PhD. (seminar tutor)
Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Barbora Vacková, Ph.D. (assistant)
Guaranteed by
Mgr. Barbora Vacková, Ph.D.
Department of Civics – Faculty of Education
Supplier department: Department of Psychology – Faculty of Education (10,00 %), Department of Geography – Faculty of Education (10,00 %), Department of Primary Education – Faculty of Education (10,00 %), Department of Biology – Faculty of Education (10,00 %), Department of Art – Faculty of Education (10,00 %), Department of Civics – Faculty of Education (20,00 %), Department of Physics, Chemistry and Vocational Education – Faculty of Education (10,00 %), Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education (10,00 %), Department of Social Education – Faculty of Education (10,00 %)
Prerequisites (in Czech)
V ideálním případě si studenti předmět zapisují až poté, co absolvovali dva semestry oborové didaktiky (např. Didaktiku přírodopisu 1 a 2 na Katedře biologie). Předmět je však otevřen všem zájemcům o problematiku klimatického vzdělávání z řad studentů Pedagogické fakulty, ale také vážným zájemcům z jiných fakult. Předpokládá se, že kromě rozvrhovaných hodin budou studenti věnovat potřebný čas přípravě výukových programů v rámci svých skupin (po dohodě s vyučujícím v prostorách fakulty nebo mimo ni).
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
1. Vědomosti: a) Studenti budou rozumět základním principům klimatické změny, včetně faktorů ovlivňujících její vývoj a dopadů na životní prostředí a společnost. b) Studenti se seznámí s pojetími klimatické změny z hlediska různých oborů (přírodních, sociálních a humanitních věd) a s jejich specifickým přístupem ke klimatickému vzdělávání, ale také s etickými, estetickými a kulturními aspekty tématu (např.: „klimatická spravedlnost“, antropocentrismus, globalizace). c) Studenti získají komplexní přehled o výukových formách a metodách vhodných k realizaci klimatického vzdělávání. 2. Dovednosti: a) Studenti navrhnou a realizují interdisciplinární výukový program na téma klimatické změny pro žáky 2. stupně základní školy. b) Studenti se naučí efektivně komunikovat a prezentovat témata klimatické změny různými pedagogickými metodami a prostředky se zohledněním psychologických rizik komunikace daného tématu (environmentální žal, traumatizace). c) Studenti aplikují vhodné pedagogické přístupy pro motivaci a zapojení žáků do výuky o klimatické změně. 3. Postoje: a) Studenti budou mít pozitivní postoj k environmentálním otázkám a budou cítit odpovědnost za ochranu životního prostředí. b) Studenti budou schopni reflektovat vlastní spotřebitelské a životní návyky v kontextu klimatické změny. c) Studenti budou motivováni k realizaci environmentálního vzdělávání v rámci své budoucí pedagogické praxe a k vlastnímu celoživotnímu sebevzdělávání o klimatické změně.
Learning outcomes (in Czech)
Na konci výuky předmětu student:
• transformuje vybrané obsahy klimatické vědy do učiva ZŠ s využitím adekvátních výukových metod, forem a prostředků
• identifikuje problémové oblasti učiva, je si vědom návaznosti v rámci předmětu napříč ročníky, ale také mezipředmětových vztahů
• vhodnými diagnostickými nástroji ověřuje prekoncepce, znalosti a dovednosti žáků, výsledky těchto zjištění zohledňuje ve vlastní výuce
• kriticky posuzuje a vhodně využívá dostupné didaktické prostředky (učebnice, pracovní listy, texty, obrazy, animace, videa atd.) spojené s výukou tématu klimatické změny
• využívá didaktické prostředky, které jsou oborově i didaktické správné a vhodné pro vysvětlení problémových pojmů, jevů a procesů souvisejících s tématem klimatické změny
• volí vhodné příklady a heuristické postupy
• ve své výuce dodržuje didaktické zásady
• spolupracuje s učitel jiných předmětů na přípravě a realizaci klimatického vzdělávání; rozlišuje mezi antropocentrickým, biocentrickým a ekocentrickým nazíráním na vztah člověk a přírody
Syllabus (in Czech)
  • 1. Seznámení s organizací předmětu a úvod do problematiky klimatické změny a klimatického vzdělávání.
  • 2. Představení témat pro výuku o klimatické změně a rozdělení studentů do skupin.
  • 3. Burza nápadů (představení námětů do výuky z jednotlivých oborů).
  • 4. Návrh výukových programů, tvorba výukových materiálů a učebních pomůcek v rámci práce ve skupinách.
  • 5. Realizace výukového programu na vybraných ZŠ.
  • 6. Prezentace a reflexe realizace výukových programů jednotlivých skupin.
Literature
  • DANIŠ, Petr. Klima je příležitost : opravdová řešení pro naši budoucnost na Zemi. 1. vydání. [Praha]: Tereza, vzdělávácí centrum, z.ú., 2023, 238 stran. ISBN 9788087905395. info
  • KOVÁŘOVÁ, Marta and Jiří SVOBODA. Kniha Jiříkovo vidění | Jak přimět slepici, aby začala snášet kachní vejce (Book The world according to my dad | How to get a chicken to start laying duck eggs). Praha: Togga, 2023, 160 pp. Togga, 1.verze. ISBN 978-80-7476-312-0. odkaz na e-shop Togga Stránka nakladatele info
  • LESŇÁK, Slavomír. Kritérium rozumovosti pri hodnotení optimistických technologických projektov ľudstva a prírody (The Criterion of "Rossum" in the Evaluation of Optimistic Technological Projects of the Humanity and the Nature). In Petr Jemelka, Slavomír Lesňák. 100 let R.U.R. Sborník z konference na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně, 11.září 2019. Brno: Masarykova univerzita, 2020, p. 39-46. ISBN 978-80-210-9687-5. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-9688-2020-4. info
  • NAVRÁTIL, Ondřej. Řečiště a vlna : české umění a environmentální problematika na počátku 21. století. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 318 stran. ISBN 9788090706330. info
  • GARVEY, James. Etika klimatické změny : co je a co není správné ve světě, který se otepluje. Translated by Alžběta Vargová. Vydání první. Praha: Filosofia, 2018, 273 stran. ISBN 9788070075548. info
  • NAVRÁTIL, Ondřej. Zelené ostrovy. České umění ve věku environmentalismu 1960–2000 (Green Islands. Czech art in the Age of Environmentalism 1960–2000). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, Dexon art, 2017, 231 pp. ISBN 978-80-210-8883-2. info
  • ČINČERA, Jan, Kateřina JANČAŘÍKOVÁ, Tomáš MATĚJČEK, Petra ŠIMONOVÁ, Jan BARTOŠ, Miroslav LUPAČ and Lenka BROUKALOVÁ. Environmentální výchova z pohledu učitelů (Environmental education from the teachers' perspective). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 207 pp. ISBN 978-80-210-8439-1. info
  • MILÉŘ, Tomáš and Jan HOLLAN. Klima a koloběhy látek : jak funguje klimatický systém Země, proč a jak se klima mění (Climate and Flows of Substances : How the Earth's climate system works, why and how the climate is changing). 1 .vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7109-4. info
  • MILÉŘ, Tomáš. Meteorologie a klima ve výuce fyzice na základní škole. Univerzita Palackého, 2012. info
Teaching methods (in Czech)
Metody výuky: vysvětlování, diskuze, brainstroming, práce s literaturou, pozorování, pokus. Formy výuky: projektová výuka; integrovaná tematická výuka (ITV)
Assessment methods (in Czech)
1. Účast na úvodním blokovém semináři.
2. Podíl na přípravě výukového programu v rámci skupiny studentů.
3. Aktivní účast na realizaci výukového programu na ZŠ (bloková ITV, 4 vyučovací hodiny),
4. Prezentace a reflexe realizovaného výukového programu na závěrečném společném setkání.
5. Odevzdání portfolia, které bude obsahovat: a) písemnou přípravu na ITV včetně fotodokumentace apod. b) zpracované metodické a pracovní listy k jednotlivým tématům.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Spring 2025.
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/SZ6135