PdF:SZc0035 Didactics of Czech Language an - Course Information
SZc0035 Didactics of Czech Language and Literature 3
Faculty of EducationAutumn 2024
The course is not taught in Autumn 2024
- Extent and Intensity
- 0/0/1.2. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
In-person direct teaching - Teacher(s)
- Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (seminar tutor) - Guaranteed by
- Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Studium pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy (programme PdF, C-CV)
- Course objectives (in Czech)
- • Identifikovat klíčové principy didaktiky českého jazyka a komunikace.
• Rozpoznat význam a účel komunikačního přístupu v rámci výuky českého jazyka.
• Aplikovat teoretické poznatky v praktických výukových strategiích.
• Podporovat rozvoj komunikačních dovedností u studujících.
• Rozvíjet kritické myšlení studujících v kontextu jazykového vzdělávání.
• Analyzovat informace v průběhu komunikace a navrhovat možné reakce s ohledem na jejich potenciální důsledky. - Learning outcomes (in Czech)
- Po absolvování předmětu je studující s to:
• didakticky transformovat obsah oboru pro žactvo příslušného stupně vzdělávání;
• aplikovat aktuální didaktické postupy za účelem zefektivnění výuky;
• analyzovat teoretické koncepty a propojovat je s konkrétními situace z praxe;
• nastavovat cíle výuky i své vlastní cíle profesního seberozvoje;
• podporovat schopnost žákyň a žáků stanovovat si vlastní cíle a plánovat své učení;
• pojmenovat své potřeby v průběhu výchovně-vzdělávacího procesu a zároveň zdůvodnit svůj odhad vzdělávacích potřeb žákyň a žáků;
• projevovat empatii, potažmo sebeempatii, a je s to přizpůsobit výuku potřebám žactva.
• užít konkrétních nástrojů mapování žákovských prekonceptů a předvést, jak s danými prekoncepty pracuje při výstavbě výukové jednotky. - Syllabus (in Czech)
- 1. Specifika žákyň a žáků ZŠ z pohledu komunikační, slohové a jazykové výchovy (2 hod.)
- 2. Komunikační, slohová a jazyková výchova v kontextu současného kurikula (2 hod.)
- 3. Metody výuky a jejich využití v komunikační, slohové a jazykové výchově; kritické myšlení, nenásilná komunikace ve výuce ČJ (4 hod.)
- 4. Rozvoj naslouchání, mluvení, čtení s porozuměním a psaní v souladu s účelem komunikace (3 hod.)
- 5. Komunikace, sloh a jazyk, didaktická hra a tvorba textu (3 hod.) 6. Role vyučující/ho při komunikačním, slohovém a jazykovém výukovém procesu (10 hod)
- Literature
- required literature
- Fletcher-Wood, Harry. Responzivní výuka: kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Praha: Euromedia Group, 2021. 170 stran. Edice Universum. ISBN 978-80-242- 7152-1.
- • JANÍK, Tomáš. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. 120 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-186-7. info
- ŠTĚPÁNÍK, Stanislav, Eva HÁJKOVÁ, Klára ELIÁŠKOVÁ, Ľudmila LIPTÁKOVÁ a Marta SZYMAŃSKA. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2020. 311 stran. ISBN 9788074895951. info
- Watzlawick, Paul, 1921-2007 Pragmatika lidské komunikace: interakční vzorce, patologie a paradoxy. Brno: Newton Books, 2011. 283 stran
- Wiliam, Dylan. Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Praha: Čtení pomáhá: EDUkační LABoratoř, 2020. 243 stran.
- Teaching methods (in Czech)
- Kombinace různých metod, včetně výkladu, práce s textem, skupinové a individuální práce, prezentace práce ve skupinách, heuristické, reflektivní a (sebe)hodnoticí metody.
- Assessment methods (in Czech)
- Ústní zkouška je vedena formou rozpravy nad předem odevzdanou písemně zpracovanou dokumentací zahrnující přípravu, realizaci a reflexi tří vzájemně propojených výukových jednotek (hodin) zaměřených na komunikaci a jazyk. Písemná dokumentace slouží jako součást portfolia. Studující zpracuje přípravy, v nichž vychází z komunikačního přístupu k výuce češtiny, respektuje model výuky E-U-R, reflexe je uchopena responzivně (srv. Fletcher-Wood 2021), tj. jakožto podklad pro přípravu následující výukové jednotky. Rozprava je vedena s ohledem na okruhy ke státní závěrečné zkoušce. Konkrétní způsob bude upřesněn v úvodní části semináře.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 15 hodin.
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/SZc0035