SV4BP_TPES Theory and Practice of Education Seminar

Faculty of Education
Spring 2004
Extent and Intensity
0/1. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková
Timetable
Tue 15:30–17:05 učebna 33
Prerequisites
Předmět v hlubší analýze navazuje předmět SV4BP_ZPG Základy pedagogiky z 1. semestru studia, jehož absolvování je důležitým předpokladem. Zabývá se konkrétními výchovnými problémy pedagogické praxe a specifickými otázkami jednotlivých složek výchovy, především v praktické dimenzi a návaznosti na teoretickou přednášku.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Seminář je zaměřen na teoretické a metodické otázky výchovy. Zabývá se především v teoreticko-praktické rovině jednotlivými složkami výchovy, jejich vymezením, obsahovou náplní, vzájemnými vztahy a vazbami; řeší konkrétní výchovné problémy pedagogické praxe.
Syllabus
  • Jednotlivé praktické problémy řešené v semináři vyplývají z teoretického vymezení okruhů ke zkoušce: 1. Výchova v kontextu společenských proměn na počátku 21. století. 2. Teorie a metodika výchovy pojetí předmětu. 3. Normativní a situační pojetí výchovy. 4. Hodnotová orientace v současnosti a výchova. 5. Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření. 6. Pedagog (učitel, vychovatel) jako autorita a vzor; etické aspekty v práci edukátora. 7. Dítě ve výchovné situaci, situace ve vrstevnické skupině. 8. Dítě ve sféře vlivů společenského prostředí. 9. Pedagogická diagnostika výchovných jevů. 10. Kázeň a ukázněnost jako společenské a pedagogické jevy. 11. Metody mravní výchovy. 12. Výchovné otázky v alternativním školství. 13. Krása a umění jako prostředky výchovy, spolupráce školy s kulturními zařízeními. 14. Tělesná kultura a péče o zdraví. 15. Výchova ke zdravému životnímu stylu, zdravá škola. 16. Pedagogické aspekty koncepce trvale udržitelného rozvoje. 17. Pojetí globální výchovy v soudobé společnosti. 18. Rodinná výchova dětí školního věku. 19. Sexuální výchova a její problémy. 20. Dramatická výchova ve školní a mimoškolní činnosti. 21. Multikulturní výchova ve společenské realitě. Výchova dětí z menšin. 22. Mediální výchova, média jako výchovný pomocník i problém. 23. Vývoj vztahů mezi školou, rodinou a veřejností; spolupráce mezi rodinou a školou; komunitní škola. 24. Negativní společenské projevy v práci pedagoga a jejich předcházení (prevence). 25. Netradiční výchovné a terapeutické činnosti ve výchovné práci pedagoga.
Literature
  • STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno : MSD, 2002. ISBN 80-86633-00-4.
  • STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno : MU, 2005. ISBN 80-210-3687-7.
  • STŘELEC, Stanislav. ( Et al). Kapitoly z teorie a metodiky výchovy. 1 (A pieces on theory and philosophy of education.). Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 189 pp. ISBN 80-85931-61-3. info
  • KRAUS, B. Výchova ve společenských proměnách na počátku nového století. Pedagogika, 53, 2003, 1, s. 253-268.
  • Gymnasion. Časopis pro zážitkovou pedagogiku. Vyd. Prázdninová škola Lipnice. ISSN 1214-603X.
  • Mládež a spoločnosť. Slovenský časopis pre štátnu politiku a výzkum mládeže. Vyd. Ústav informácií a prognóz Bratislava. ISSN 1335-1109.
  • Paidagos. Časopis pro pedagogiku a s ní související vědy. Dostupné na www: http://old.paidagogos.net/list.html.
  • Časopis Pedagogické spektrum.
  • Pedagogická revue. Časopis pre pedagogickú teóriu, prax a podporné vedy o výchove. Vyd. Štátny pedagogický ústav Bratislava. ISSN 1335-1982.
  • Pedagogika. Odborný pedagogický časopis. Vyd. Univerzita Karlova v Praze.
  • Časopis Moderní vyučování.
  • Pedagogická orientace. Odborný pedagogický čtvrtletník. Vyd. Česká pedagogická společnost, Brno. ISSN 1211-4669.
  • Časopis Rodina a škola.
  • Časopis Éthum.
  • Vychovávateľ. Časopis pedagógov. Vyd. Educatio Bratislava. ISSN 0139-6919.
  • Komenský. Odborný časopis pro učitele základní školy. Vyd. Pedagogická fakulta MU v Brně. ISSN 0323-0449.
Assessment methods (in Czech)
Předmět je vyučován každý týden formou semináře a je ukončen zápočtem. Požadavky k zápočtu: aktivní účast na semináři (v toleranci 2 neomluvené absence), účast na připravených násleších a exkurzích, pravidelná příprava na semináře a zpracování příspěvku na vybrené téma z teorie a metodiky výchovy (zdrojem odborné pedagogické časopisy - viz literatura).
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015.
  • Enrolment Statistics (Spring 2004, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2004/SV4BP_TPES