PdF:SV4BP_TPEP Theory&practise of educ. (L) - Course Information
SV4BP_TPEP Theory and practise of education (lecture)
Faculty of EducationSpring 2015
- Extent and Intensity
- 1/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education - Timetable
- Mon 9:20–10:05 učebna 32
- Prerequisites
- The subject is an obligatory part of present and bachelory field Social pedagogy and leisure.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social and Free Time Education (programme PdF, B-PD)
- Course objectives
- The subject is focused on theoretical and methodological questions of education.
At the end of the course, the students will be able:
- Understand the topics of the field.
- Understand the education links among the reality and society.
- Solve and analyze particular educational difficulties in the context of a modern society. - Syllabus
- Syllabus of the subject is identical with areas for examination:
- 1. Education in the begginning of the 20th centruy.
- 2. Conception of the subject.
- 3. Normative and situational conception of education.
- 4. Value orientation in present time.
- 5. Professional work skills of human.
- 6. Pedagogue.
- 7. Child in educational situation.
- 8. Child and social enviroment.
- 9. Diagnostic of educational phenomeons.
- 10. Discipline and restraint.
- 11. Methodes of moral education.
- 12. Alternative school.
- 13. Pulchritude and art, schools and cultural institution.
- 14. Body culture.
- 15. Education to helath.
- 16. Conception of constatly tenable development.
- 17. Global education.
- 18. Family education.
- 19. Sexual education.
- 20. Darmatical education.
- 21. Intercultural education.
- 22. Medial education, meedia as educational helper and problem too.
- 23. Cooperation between school and family.
- 24. Negative social displays in pedagogical work.
- 25. Nontraditional educational and therapeutical activities.
- Literature
- required literature
- STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno : MSD, 2002. ISBN 80-86633-00-4.
- STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno : MU, 2005. ISBN 80-210-3687-7.
- STŘELEC, Stanislav. ( Et al). Kapitoly z teorie a metodiky výchovy. 1 (A pieces on theory and philosophy of education.). Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 189 pp. ISBN 80-85931-61-3. info
- HORKÁ, Hana, Hana FILOVÁ, Tomáš JANÍK and Jana KRATOCHVÍLOVÁ. Studie ze školní pedagogiky (Studies on school education). Brno: MU, 2009, 180 pp. Řada pedagogiky a psychologie. ISBN 978-80-210-4859-1. info
- recommended literature
- BŮŽEK, A.; MICHALÍK, J. Informatorium (nejen) o právech dítěte. Olomouc : UP, 2000. 170 s. ISBN 80-244-0054-5.
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 80-7178-014-6. info
- ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996, 302 s. ISBN 80-85866-15-3. info
- HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy (Theory and methodology of eccological education). Brno: Paido, 1996, 75 pp. ISBN 80-85931-33-8. info
- MAŇÁK, Josef. Stručný nástin metodiky tvořivé práce ve škole. Brno: Paido, 2001, 46 stran. ISBN 8073150026. info
- HORKÁ, Hana and Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 101 s. ISBN 8085931540. info
- KRAUS, B. Výchova ve společenských proměnách na počátku nového století. Pedagogika, 53, 2003, 1, s. 253-268.
- KUČEROVÁ, Stanislava. Člověk, hodnoty, výchova :kapitoly z filosofie výchovy. Vyd. 1. Brno: Vlastním nákladem, 1996, 231 s. ISBN 80-85668-34-3. info
- Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
- NĚMEC, Jiří. Od prožívání k požitkářství (Through the Experiencing to the Self-indulgence). 1. vyd. Brno: Paido, 2002, 111 pp. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-006-9. info
- ONDREJKOVIČ, Peter. Globalizácia a individualizácia mládeže : negatívne stránky. Vyd. 1. Bratislava: Veda, 2002, 132 s. ISBN 8022406899. info
- PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995, 234 s. ISBN 80-85498-27-8. info
- ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
- MARÁDOVÁ, Eva, Jana MARHOUNOVÁ, Evžen ŘEHULKA and Stanislav STŘELEC. Kapitoly z rodinné výchovy :pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1992, 157 s. ISBN 80-85298-84-8. info
- SVOBODOVÁ, Jarmila and Vladimír JŮVA. Alternativní školy (Alternative schools). Brno: Paido, 1995, 76 pp. ISBN 80-85931-00 -1. info
- SVOBODOVÁ, J. Zdravá škola včera a dnes. Brno : Paido, 1995.
- Teaching methods
- Lecture with individually preparation and study hour.
- Assessment methods
- Teaching methods: lecture.
The course is finished by: exam.
The course is finished by: past exam. - Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2015/SV4BP_TPEP