FJ2RC_JCV4 Practical Language 4

Faculty of Education
Spring 2006
Extent and Intensity
0/0/30. 10 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Hana Kyloušková, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Marcela Poučová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Naděžda Krsková, CSc.
Department of French Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Ivana Luklová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
This part of the course deals with the comparison of the Czech and French language systems. The translation exercise in the textbook French for advanced (lessons 23-25) draws attention to the differences between both languages and contributes to overcome the interferential influences. Translations of continuous texts with the utilisation of such translation procedures that enable to maintain the spirit of the target language. The supposes the level of receptive skills close to the C1 level and the level of productive skills higher that B2.
Syllabus
  • Translation procedures: 1. Transposition of a word class: simple and twofold. 2. Syntax transposition: active voice passive, sentence part auxiliary clause. 3. Transposition of a French noun into Czech. 4. Transposition of a Czech adverb. 5. Concentration and dilution. 6. Replacement by a fuller expression (étoffement) and vice versa (dépouillement). 7. Modulation. 8. Sentence synonymy.
Literature
  • TIONOVÁ, A. a kol. Francouzština pro pokročilé. 2. vyd. Praha : LEDA, 2000. 526 s. ISBN 80-85927-80-2.
  • ABRY, D., CHALARON, M.-L. La grammaire des premiers temps 1. 2. vyd. Grenoble : PUG, 2000. 259 s. ISBN 2-7061-0888-6.
  • DESCOTES-GENON, Ch. a kol. L'Exercisier. 1. vyd. Grenoble : PUG, 1999. 335. ISBN 2-7061-0451-1.
  • GIRARDET, J., CRIDLIG, J.-M. Panorama de la langue française 2. 1. vyd. Paris : CLE International, 1996. 191 s. ISBN 2-09-033722-2.
  • GREGOIRE, M., MERLO, G. Exercices communicatifs de la Grammaire progressive du français. 1. vyd. Paris : CLE International, 1998. 191 s. ISBN 209-033860-1.
  • KLEINEIDAM, H., VINCENT, M.. Praxis der franzoesischen Grammatik. 1. vyd. Mnichov : Hueber, 1988. 190 s. ISBN 3-19-006993-X.
  • RADINA, O. Francouzština a čeština: systémové srovnávání dvou jazyků. 2. vyd. Praha : SPN, 1977. 303 s. 14-560-81.
Assessment methods (in Czech)
Průběžná kontrola: Během semestru studenti píší testy na prověření svých znalostí. Jejich výsledky nebudou mít vliv na postup ke zkoušce. Písemná část zkoušky: Test na látku probranou během prvních dvou semestrů včetně lexikálních cvičení v učebnici. Minimální úspěšnost je 70%. Ústní část zkoušky po zvládnutí testu: Schopnost samostatného ústního vyjadřování na základě neznámých textů. Znalost gramatiky a frazeologie probrané v učebnici. Zkouška je hodnocena jednou známkou podle výsledků testu a ústní části.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2004, Spring 2005.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2006/FJ2RC_JCV4