ZS1BP_LILT Interpreting Literary Texts

Faculty of Education
Spring 2006
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Nataša Vrbová
Timetable of Seminar Groups
ZS1BP_LILT/01: Tue 15:30–16:15 učebna 11
ZS1BP_LILT/02: Thu 11:05–11:50 učebna 10
ZS1BP_LILT/03: Tue 16:20–17:05 učebna 54
ZS1BP_LILT/04: Tue 13:45–14:30 učebna 54
ZS1BP_LILT/05: Thu 12:50–13:35 učebna 54
ZS1BP_LILT/06: Thu 12:00–12:45 učebna 54
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět se zaměřuje na interpretaci jako stěžejní metodu práce s uměleckými texty. Na teoretický výklad - interpretace literárněvědná a literárněvýchovná, vztahy mezi nimi - navazují praktické ukázky komplexních i parciálních (literárněvýchovných) interpretačních postupů s texty různých žánrů literatury pro děti a mládež. Důraz je kladen na samostatné interpretační myšlení podpořené znalostí literárněteoretické terminologie, na problémovu a komunikační podstatu interpretace. (Zvládnutí komplexních interpretačních postupů je předpokladem pro další práci s uměleckým textem v didaktice literární výchovy.)
Syllabus (in Czech)
  • 1. Pojem interpretace v historických i aktuálních souvislostech. 2. Interpretace literárněvědná a literárněvýchovná (postupy komplexní a parciální). 3. Pojetí interpretace ve vztahu ke struktuře textu - celek textu a jeho prvky, vztahy, funkce. 3. Specifičnost interpretačních postupů, jedinečnost uměleckých textů. 4. Komplexní interpretační postupy při práci s prozaickými žánry (pohádka lidová a autorská, příběhová próza, pověst, bajka,próza s přírodní tematikou,dobrodružná próza) 5. Komplexní interpretační postupy při práci s poezií (lyrika, epika). 6. Interpretace a kritické myšlení.
Literature
  • VAŘEJKOVÁ, Věra. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 95 s. info
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 2. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997, 120 s. ISBN 80-7082-364-X. info
  • OBERT, Viliam. Práca s literárnym textom pre deti a mládež. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1985, 132 s. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: seminář Ukončení: zápočet Požadavky na ukončení: Seminární práce (písemná interpretační analýza prozaického a básnického textu), znalost základní sekundární literatury a aktivní účast ve výuce.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is also listed under the following terms Spring 2005, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015.
  • Enrolment Statistics (Spring 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2006/ZS1BP_LILT