RJ2BP_LEP2 Lexicology II

Faculty of Education
Spring 2007
Extent and Intensity
1/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PaedDr. Renée Grenarová, Ph.D. et Ph.D.
Department of Russian Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Nataša Vrbová
Timetable
Wed 7:00–7:45 učebna 62
Prerequisites (in Czech)
Student musí mít dobrou znalost ruského jazyka. Předmět je přednášen v ruském jazyce.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The objective of this subject are basic aspect of the word, its function in the ambit of the language system, its status and functions in the particular stylistic level. The basic theoretic lexical and stylistic analysis of the text is the part of the lecture. The emphasis is placed especially on the reciprocal correlation, on the word and its function in different stylistical levels.
Syllabus
  • From the theoretic perspective the word is focused as a basic unit of the language, that has its own specific historical evolution. The actual vocabulary of the Russian language is investigating from different points of view: 1. Fixed and phraseological collocation. 2. Transferred meanings of the words. 3. Homonyms. Interlanguage momonyms. 4. Antonyms. 5. Synonyms.
Literature
  • CHLUPÁČOVÁ, Kamila. Sbírka cvičení z ruské lexikologie. Praha: UK, 1983. 155 s.
  • ROZENTAL, D. E. Praktičeskaja stilistika russkogo jazyka. Moskva: Nauka, 1974.
  • SOKOLOVÁ, Jana a kol.: Leksika sovremennogo russkogo jazyka těoretičeskij i praktičeskij kurs. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2003.282 s. ISBN 80-8050-600-0.
  • TALICKÁ, Jelizaveta. Russkij jazyk. Lexikologie. Brno: MU, 1992. 88 s. ISBN 80-210-0430-4.
  • BEZDĚK, Jaroslav. Posobije po leksikologii russkogo literaturnogo jazyka. Edited by Leontij Vasil‘jevič Kopeckij. 3. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1982, 201 s. info
Assessment methods (in Czech)
Všichni studenti vypracují seminární práci na předem zvolené téma. Předmět je ukončen písemnou prací, která prověří teoretické znalosti studentů. Písemná práce je v ruském jazyce. Po úspěšném zvládnutí písemné práce se studenti přihlásí na část ústní. Budou prověřeny jejich znalosti ředmětu, důležitou součástí zkoušky je také správná ruská výslovnost a intonace.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2006, Spring 2008.
  • Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2007/RJ2BP_LEP2