SZ2MP_Ps21 Apllied psychology

Faculty of Education
Spring 2007
Extent and Intensity
0/0/1. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Department of Psychology – Faculty of Education
Contact Person: Renata Buganová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Předmět se zabývá využitím psychologických poznatků z jednotlivých oborů psychologie v pedagogické praxi učitele. Zvláště se zaměřuje na poznatky z teorie učení, kognitivní psychologie, psychologie vyučování a výchovy, sociální psychologie, věkovými zvláštnostmi dětí s využitím individuálního přístupu k jednotlivým žákům. Aplikuje psychologické poznatky za účelem zvyšování efektivity práce učitele.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Kognitivní činitelé a učení. Utváření pojmů a kognitivní vývoj. Piagetova teorie kognitivního vývoje. Inteligence. Tvořivost. Teorie učení. Kognitivní styly. Strategie učení. Strukturování učiva, pojmové mapování. Řízení procesu učení. Motivační, emoční a volní činitelé v procesu učení. Efektivní učení ve škole. 2. Osobnost. Koncepce osobnosti. Formování osobnosti. Vývoj osobnosti. Jáství. 3. Sociální interakce. Sociální chování, zrání a dovednosti. Dyadické interakce učitel x žák. Sociální percepce a atribuce. Školní třída jako malá sociální skupina. Sociometrie, šikana, asertivita. Klima školní třídy. 4. Osobnost žáka. Hodnoty a morální vývoj. Emoční problémy žáků. Emoční a volní vývoj. Stres ve škole. Zvládání školní zátěže. 5. Řízení a zvládání školní třídy. Problémové chování. Účinné trestání, odměna. Zákon přirozených následků. Skupinové chování. Poruchy chování. Psychologická hlediska při výchově problémových dětí. Učitel a problémový žák. 6. Osobnost učitele. Vlastnosti učitele. Úspěšnost učitele. Učitelovo pojetí výuky. Učitelský stres. Techniky zvládání stresu. Klíčové dovednosti učitele. 7. Využití psychologických metod v práci učitele. Pozorování, rozhovor, dotazník, projektivní techniky, kazuistika, rozbor výsledků činnosti, rozbor slovních projevů, sebepozorování, introspekce, psychologická diagnostika žáka. 8. Výchova v rodině. Styly rodičovské péče, připoutání, socializace dítěte v rodině, sociální učení v raném vývoji, rodina a škola.
Literature
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 80-7178-626-8. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. 2. vyd. Praha: Portál, 2002, 380 s. ISBN 80-7178-681-0. info
  • ČÁP, Jan and Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 807178463X. info
  • Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2006, Spring 2008, Spring 2009.
  • Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2007/SZ2MP_Ps21