SZ7BP_sPDV Developmental Psychology Seminar

Faculty of Education
Spring 2007
Extent and Intensity
0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Otto Čačka (seminar tutor)
doc. PhDr. Jiří Dan, CSc. (seminar tutor)
Mgr. et Mgr. Jana Magerová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Ing. Irena Ocetková, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Lubomír Reiter (seminar tutor)
doc. PhDr. Ivan Šmahel, CSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Otto Čačka
Department of Psychology – Faculty of Education
Contact Person: Renata Buganová
Timetable of Seminar Groups
SZ7BP_sPDV/01: Wed 17:05–17:50 učebna 34, L. Reiter
SZ7BP_sPDV/02: Wed 13:25–14:10 učebna 34, J. Magerová
SZ7BP_sPDV/03: Tue 16:10–16:55 učebna 34, L. Reiter
SZ7BP_sPDV/04: Wed 14:20–15:05 učebna 34, J. Magerová
SZ7BP_sPDV/05: Wed 11:35–12:20 učebna 34, I. Šmahel
SZ7BP_sPDV/06: Mon 11:35–12:20 šatna, I. Ocetková
SZ7BP_sPDV/07: Wed 16:10–16:55 učebna 34, L. Reiter
SZ7BP_sPDV/08: Tue 18:00–18:45 učebna 34, L. Reiter
SZ7BP_sPDV/09: Mon 9:45–10:30 učebna 34, O. Čačka
SZ7BP_sPDV/10: Mon 8:50–9:35 šatna, I. Ocetková
SZ7BP_sPDV/11: Tue 8:50–9:35 učebna 34, I. Ocetková
SZ7BP_sPDV/12: Tue 9:45–10:30 učebna 34, I. Ocetková
SZ7BP_sPDV/13: Tue 10:40–11:25 učebna 34, I. Ocetková
SZ7BP_sPDV/14: Thu 10:40–11:25 učebna 34, I. Ocetková
SZ7BP_sPDV/15: Tue 10:40–11:25 šatna, I. Šmahel
SZ7BP_sPDV/16: Tue 11:35–12:20 šatna, I. Šmahel
SZ7BP_sPDV/17: Wed 9:45–10:30 učebna 34, I. Šmahel
SZ7BP_sPDV/18: Wed 10:40–11:25 učebna 34, I. Šmahel
SZ7BP_sPDV/19: Wed 18:00–18:45 učebna 34, L. Reiter
SZ7BP_sPDV/20: Tue 17:05–17:50 učebna 34, L. Reiter
SZ7BP_sPDV/21: Tue 15:15–16:00 učebna 34, L. Reiter
SZ7BP_sPDV/22: Thu 15:15–16:00 šatna, J. Dan
SZ7BP_sPDV/23: Thu 16:10–16:55 šatna, J. Dan
SZ7BP_sPDV/24: Thu 14:20–15:05 šatna, J. Dan
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 27 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Zatímco přednášky sledují postupně celkovou charakteristiku jednotlivých vývojových stádií, tak seminář by se měl orientovat na sledování změn dílčích duševních funkcí vždy od raného dětství přes dospívání až po dospělost. Vznikne tak kognitivní mapa zahrnující nejen vertikální, ale i horizontální aspekty dynamiky dušecních změn dětí a dospívajících.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Metody vývojové psychologie a varianty jejich aplikace. 2. Vývoj poznávacích procesů: Změny čivosti, vnímání a pozornosti. Narůstání kvalit dílčích aspektů i celkového charakteru přijímání podnětů reality. Kognitivní styly. 3. Vývojové změny paměti. Jejich dopad na jednotlivé i globální kvality fixace. Organicky podmíněné poruchy učení. 4. Fáze a základní koncepce rozvoje myšlení (Vygotský, Piaget aj.). Charakter vývojových změn v chápání vztahů a řešení problémů. Mentální lateralita. Mentální retardace. 5. Vývoj a funkce obrazotvornosti v procesu vývoje psychiky.Vývojově psychologické aspekty hodnocení dětské kresby. 6. Vývoj citových procesů: Vývojové projevy diferenciace a integrace emocionality. Vývoj a teorie hrové aktivity. 7. Vývoj volních procesů: Charakteristické změny motivace v průběhu dětství a dospívání. 8. Vývoj interpersonální interakce a vývojové aspekty formování postojů a rolí (odrážení sociálního prostředí, rodinná atmosféra, funkce členů rodiny v procesu vývoje, vývojové změny faktorů a aspektů socializace, vývoj skupinových vztahů, funkce identifikace a introjekce ve vývoji osobnosti, dynamika získávání pozic, hoši a dívky). 9. Vývoj sebeuvědomování a sebepoznávání osobnosti (koncepce a faktory vývojových změn Jáství. Základní pojmy osobnosti a rozdílné přístupy k poznávání individuality.). 10. Charakter vývojových změn sebepojetí a sebehodnocení osobnosti (východiska, vývojové styly ego-identity, kvality sebeocenění). 11. Vývoj sebeaktualizace a seberealizace osobnosti (rozvoj zájmů a aspektů profesionální orientace). 12. Proces integrace vzdělanosti (kognitivní disonance, intuice, rozhodování a tvořivost). 13. Vývojové změny forem uplatnění imaginace v rámci dynamiky psychického ekvilibria (činitelé kultivace a autokultivace emotivity; pojem, funkce a aspekty životní moudrosti subjektu). 14. Změny hodnot, hodnotového vědomí a vývoj kvalit charakteru. 15. Frustrace a maladaptace. Rozdíly podmíněnosti a charakter neurotických příznaků v jednotlivých fázích vývoje.
Literature
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 9788024609560. info
  • ČAČKA, Otto. Nástin psychologie II. pro doplňující pedagogické studium (Outline of Psychology II for Follow-up Pedagogical Study). 1st ed. Brno: Paido, 2002, 105 pp. ISBN 80-7315-016-6. info
  • KURIC, Jozef. Ontogenetická psychologie. Brno: Cerm, 2001, 179 s. ISBN 80-214-1844-3. info
  • LANGMEIER, Josef and Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Vyd. 3., přeprac. a dopl.,. Praha: Grada, 1998, 343 s. ISBN 807169195X. info
  • ČAČKA, Otto. Psychologie dítěte (Psychology of a child). 3rd ed. Tišnov: SURSUM, 1997, 108 pp. ISBN 80-85799-03-0. info
Assessment methods (in Czech)
zápočet - podmíněný docházkou, aktivitou a seminární prací
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2007/SZ7BP_sPDV