SC4MK_IOP Integrating questions of pedagogy

Faculty of Education
Spring 2008
Extent and Intensity
0/0/1. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Tomáš Dvořáček, DiS. (lecturer)
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková
Prerequisites
Prokázat orientaci v teoretických základech dílčích témat obsahu předmětu jako předpokladu připravenosti ke státní závěrečné zkoušce z pedagogiky, sociální pedagogiky a psychologie
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Předmět je zaměřen na výběr, syntézu a integraci poznatků vztahujících se ke stěžejním a současně aktuálním otázkám pedagogiky, které mají svůj původ ve filozofii výchovy a jsou zároveň východisky obecné pedagogiky, obecné psychologie,teorie a metodiky výchovy a dalších disciplín pedagogiky. Některé z těchto přístupů se staly nezbytnými součásti (determinantami) různých paradigmat výchovy.
Syllabus
  • Rozdílná pojetí osobnosti a její výchovy
  • Axiologická východiska výchovy
  • Sociální vývoj osobnosti
  • Utváření mravní identity osobnosti
  • Výchova k aktivitě, samostatnosti a tvořivosti
  • Vliv způsobu výchovy na utváření osobnosti
  • Problém výchovné autority v prostředí rodiny a školy
  • Participace a kooperace jako způsoby výchovy
  • Faktory prostředí podněcující rozvoj osobnosti
  • Multikulturní a globální dimenze výchovy
  • Vybrané otázky sociální patologie a prevence
Literature
  • VACEK, Pavel. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000, 121 s. ISBN 80-7041-148-1. info
  • VORLÍČEK, Chrudoš. Úvod do pedagogiky. 1. vyd. Jinočany: H & H, 2000, 175 s. ISBN 808602279X. info
  • HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. (Education for 21th century.). 2. rozšířené a doplněné. Brno: Paido, 2000, 127 pp. ISBN 80-85931-85-0. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese :variabilita a patologie lidské psychiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 444 s. ISBN 80-7178-214-9. info
  • VALIŠOVÁ, Alena. Autorita jako pedagogický problém. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 135 s. ISBN 8071846244. info
  • STŘELEC, Stanislav. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998, 189 stran. ISBN 8085931613. info
  • STŘELEC, Stanislav. Rodina jako výchovné prostředí (The Family As A Family Allowance Setting). In Kapitoly ze sociální pedagogiky a psychologie. Brno: Paido, 1998, p. 53-70. Paido - edice pedagogické literatury - 74.publik. ISBN 80-85931-58-3. info
  • MAŇÁK, Josef. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1998, 134 s. ISBN 8021018801. info
  • Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
  • DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti. Translated by Karel Balcar. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 175 s. ISBN 80-7178-134-7. info
  • ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996, 302 s. ISBN 80-85866-15-3. info
  • SVOBODOVÁ, Jarmila and Vladimír JŮVA. Alternativní školy (Alternative schools). Brno: Paido, 1995, 76 pp. ISBN 80-85931-00 -1. info
  • MAREŠ, Jiří and Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995, 234 s. ISBN 80-85498-27-8. info
  • PIKE, Graham and David SELBY. Globální výchova :Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha: Grada, 1994, 322 s. ISBN 80-85623-98-6. info
  • Rodina jako instituce a vztahová síť. Edited by Oldřich Matoušek. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1993, 124 s. ISBN 80-901424-7-8. info
  • LANGOVÁ, Marta. Učitel v pedagogických situacích : Kapitoly ze sociální pedagogické psychologie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1992, 96 s. ISBN 80-7066-613-7. info
  • ALAN, Josef. Etapy života očima sociologie. 1. vyd. Praha: Panorama, 1989, 439 s. ISBN 8070380446. URL info
Assessment methods (in Czech)
Okruhy ke zkoušce:
Rozdílná pojetí osobnosti a její výchovy; obecné otázky vývoje osobnosti a výchovy, základní teoretické přístupy, podstatné vztahy týkající se osobnosti .
Axiologická východiska výchovy; teorie hodnot, proces hodnocení, druhy hodnot, hodnoty a cíle výchovy, výchova hodnotami k hodnotám .
Sociální vývoj osobnosti; člověk jako sociální bytost, sociální skupina a jedinec, pedagogická práce se sociální skupinou, podmínky vlivu sociální skupiny na rozvoj osobnosti jejích členů .
Utváření mravní identity osobnosti; psychologické teorie morálního vývoje, faktory podmiňující proces morálního vývoje, analýza procesu morálního vývoje, věkové zvláštnosti dítěte a morální vývoj . Výchova k aktivitě ,samostatnosti a tvořivosti; aktivita ,samostatnost a tvořivost ve struktuře osobnosti a jako pedagogický problém,faktory podporující a brzdící samostatnost a tvořivost,metody rozvíjející samostatnost a tvořivost.
Vliv způsobu výchovy na utváření osobnosti; pojem způsob výchovy, modely způsobu výchovy, metody zjišťování způsobu výchovy, čím je determinován způsob výchovy, vývoj dětí a dospělých v závislosti na způsobu výchovy v jejich orientační rodině, způsob výchovy a celkový rozvoj osobnosti .
Problém výchovné autority v prostředí rodiny a školy; výchova a autorita, autorita jako garant pozitivních hodnot společnosti, druhy autority, střetávání autoritativních a antiautoritativních forem výchovy, vztah autority a svobody ve výchově, zdroje autority edukátora . Participace a kooperace jako způsoby výchovy; k podstatě participace a kooperace, participace a kooperace v edukačním procesu, modely participace a kooperace, problém interpersonální valorizace ve vztazích mezi edukantem a edukátorem. Faktory prostředí podněcující rozvoj osobnosti; pojem prostředí a typologie prostředí, člověk a prostředí, specifické znaky pedagogického zkoumání prostředí, zjišťování kvalitativní úrovně výchovného prostředí, kvantitativní měřené výchovného prostředí . Multikulturní a globální dimenze výchovy; globalizace a její sociálně kulturní důsledky, problémy sociokulturní odlišnosti, sociálně pedagogická problematika romského etnika, problematika sociokulturní adaptace emigrantů .
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught each semester.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 15 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Autumn 2011, Spring 2012, Autumn 2012, Spring 2013, Autumn 2013, Spring 2014, Autumn 2014, Spring 2015, Autumn 2015, Spring 2016, Autumn 2016, Spring 2017, Autumn 2017, Spring 2018, Autumn 2018, Spring 2019, Autumn 2019, Spring 2020.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2008/SC4MK_IOP