SPSPC_SPDS Special Education Diagnostics - Teaching the Physically Impaired

Faculty of Education
Spring 2008
Extent and Intensity
0/0/8. 6 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Vzhledem k nejpočetněji zastoupené skupině dětí s tělesným postižením - děti s dětskou mozkovou obrnou uvádíme dvě oblasti diagnostiky, které jsou pro sledovanou skupinu dětí v předškolním věku zvláště důležité a specifické. Diagnostika jemné motoriky, grafomotoriky a s tím související laterality Obecnou charakteristiku motoriky, včetně motoriky ruky najdeme v lékařských nálezech. Hodnotí se tyto znaky (Vašek, Š., 1991): z hlediska vývoje motoriky - normální - opožděný patologický, z hlediska opoždění motorického vývoje - lehké - střední těžké, z hlediska koordinace - koordinované pohyby - narušená koordinace - nekoordinované pohyby, z hlediska výkonu - podle testů motoriky. Vzhledem k výuce psaní si všímáme výkonnosti ruky, úchopu, pohyblivosti prstů a laterality. Při hodnocení ruky sledujeme každou ruku zvlášť (J.Svobodová, l997): ruka je plně výkonná při běžné manipulaci s předměty, ruka postačí při nacvičených úkonech sebeobsluhy, není-li činnost časově omezená, ruka postačí jen při některých úkonech sebeobsluhy, ruka je nepoužívaná, plegická nebo chybí. Při diagnostice úchopu pozorujeme způsob uchopování předmětů: primární úchop - dítě ho svede bez pomoci, sekundární úchop - je úchop náhradní, např. ústy, bradou + klíční kostí, paží + trupem, terciární úchop - používá technické pomůcky - dlahy, fixační pomůcky, protézy. Dále sledujeme druh úchopu (podle Langmeiera, J., 1983 a Pfeiffera, J., 1993): úchop dlaňový, ulnární, radiální, válcový, úchop prstový - prstový, špetka, štipka, klíčový, nehtový, cigaretový, tužkový. Při diagnostice pohyblivosti prstů sledujeme: dotyky prstů obou rukou, dotyky palce s ostatními prsty na jedné ruce, přibližování a oddalování prstů, střídavé údery prstů obou rukou, pohybování prsty, vysouvání prstů z pěsti, kreslení kruhu ukazováčkem, kroužení ukazováku kolem sebe, uložení palce mezi ostatní prsty - ruka v pěst, roztažené prsty. Při určení laterality sledujeme: vyhraněnost laterality - vyhraněná - nevyhraněná dominance, typ laterality - souhlasná - neurčitá zkřížená, další případy - patologické leváctví - praváctví - poškození dominantní hemisféry, leváctví - praváctví z nutnosti, poškození dominantní horní končetiny Při diagnostice grafomotoriky hodnotíme předpoklady ke grafomotorické činnosti ( podle J. Svobodové, l998): poloha při grafomotorické činnosti, správné sezení, přizpůsobené sezení jak, specifické polohy - leh a pod. zkušenosti s grafomotorickou činností, má zkušenost s grafickým materiálem, postoje - kladný, lhostejný, odmítání práce a pod. úchopy při grafomotorické činnosti další znaky: přesnost pohybu ruky, schopnost cíleného pohybu, rozsah, rychlost, síla, dynamika pohybu ruky, schopnost napodobit pohyb, rytmičnost pohybu při psaní, spojování, zdokonalování a automatizace pohybů ruky, pohybová paměť - reprodukce souboru pohybů, výskyt stereotypů, automatismů. Diagnostika řeči a komunikačních schopností U dětí s DMO sledujeme nápadné znaky orálního vývoje (Klenková, J., 1997): zaostávání orálních reflexů, zvýšená nebo snížená citlivost v ústní oblasti, poruchy koordinace čelisti, rtů, jazyka při žvýkání a polykání, poruchy polykání při jídle a pití, při křiku, smíchu, pláči nápadné tvoření hlasu - abnormálně vysoký a ostrý hlas nebo slabý "fňukavý hlas." Při dysartrii - nejtěžší poruše komunikačních schopností diagnostikujeme: motorickou funkci artikulačních orgánů, výslovnost jednotlivých hlásek, respiraci, rezonanci, fonaci, prosodické komponenty řeči.
Literature
  • MONATOVÁ, Lili. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000, 92 s. ISBN 8085931869. info
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught in blocks.
The course is also listed under the following terms Spring 2007, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2008/SPSPC_SPDS