PdF:CJ2RC_LDLV Teaching Lit - Course Information
CJ2RC_LDLV Methodology of Teaching Literature
Faculty of EducationSpring 2009
- Extent and Intensity
- 0/10/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc.
Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Nataša Vrbová - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- DAP Czech Language and Literature Teacher Education for Lower Secondary Schools (programme PdF, C-CV)
- Course objectives
- The seminar in the form of selected topics provides students with the opportunity to learn about modern methods of teaching literature at primary schools. The emphasis is put on methods of work with a text (analysis, interpretation and reproduction). The seminar will also present new trends in the field of creativity (creative writing and its use in a literature class).
- Syllabus
- Literary communication, cultural literacy. The conception of literary education in the curriculum - subject, objectives. Models and methodical systems of literary education. Methods of teaching and its classification. Interpretation of artistic texts. Didactic aspects of interpretation. Motivation - functions, methods. Organization forms. Creativity in literary education, creative writing. Methods of dramatic education. Conceptions of contemporary readers and textbooks. The research of reading and reading reception - methods, results. Pupils as readers and spectators.
- Literature
- Lederbuchová, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 1. díl. Plzeň: Vydavatelství ZU, 1995.
- Jurčo, J., Obert, V. Didaktika literatúry. Bratislava, 1984.
- Beránková, E. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002.
- Čítanky a didaktické texty pro 2. stupeň ZŠ - zejm. nakladatelství Alter, Dialog, Fortuna, Fragment, Fraus, Prodos, SPN.
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
- FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní. (Creative Writing.). 1st ed. Brno: Paido. Edice pedagogické literatury., 2002, 164 pp. ISBN 80-85931-99-0. info
- Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
- VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 2., rozš. Praha: Agentura Strom, 1998, 279 s. ISBN 80-86106-02-0. info
- PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. ISBN 8085931494. info
- LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 2. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997, 120 s. ISBN 80-7082-364-X. info
- KOŽMÍN, Zdeněk. Interpretace básní. Vyd. 2., přeprac. Brno: Masarykova univerzita, 1997, 186 s. ISBN 8021016949. info
- SILBERMAN, Mel and Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
- MAREŠ, Jiří and Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- CHALOUPKA, Otakar. Systém literární výchovy a jeho perspektivy. 1. vyd. Praha: Academia, 1984, 238 s. URL info
- CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Albatros, 1982, 572 s. URL info
- Assessment methods
- The type of conclusion: colloquium. Postulates: semester paper, discussion.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
- Enrolment Statistics (Spring 2009, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2009/CJ2RC_LDLV