SP4MP_RKS1 Specialization:Teaching Communication Skills 1

Faculty of Education
Spring 2015
Extent and Intensity
0/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
SP4MP_RKS1/01: Tue 7:30–9:10 učebna 52, P. Kopečný
Prerequisites (in Czech)
SP4MP_SPL3 Specialisation Speech Therapy
absolvování Specializace Logopedie 3 (SP4MP_SPL3)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The student will acquire theoretical knowledge of diagnostics and therapy of various types of communication disorders; has deepened knowledge of diagnostics and therapy of specifically disturbed speech development of children, developmental dysarthria and dysarthria obtained, aphasia. The student has deep knowledge of concepts and methods in the field of education of pupils with impaired communication skills.
Syllabus
  • Speech therapy intervention, three levels of the intervention; therapy of the disordered development of speech; therapy of the developmental dysphasia; aphasia, dysartria; therapeutic strategies, materials and tools; education of pupils with impaired communication skills.
Literature
  • SOLOVSKÁ, Vendula. Rozvoj dovedností dospělých lidí s mentálním postižením. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 191 stran. ISBN 9788026203698. info
  • KANNENGIESER, Simone. Sprachentwicklungsstörungen : Grundlagen, Diagnostik und Therapie. 2., aktualisierte und erweit. München: Elsevier, Urban & Fischer, 2012, x, 477. ISBN 9783437483516. info
  • FRANKE, Ulrike. Arbeitsbuch Aphasie. 7., bearb. Aufl. München: Urban & Fischer, 2011, xiii, 202. ISBN 9783437444661. info
  • BOČKOVÁ, Barbora. Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči (The Support of Pupils with Specific Language Impairment). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 165 pp. ISBN 978-80-210-5609-1. info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Sociální služby : legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2011, 194 s. ISBN 9788026200413. URL info
  • KOŠŤÁLOVÁ, Milena. Diagnostika afázie v klinické praxi. In Neurológia pre prax. 1 (Suppl.1). 2008, p. 17-18. ISSN 1335-9592. info
  • DECKERT, Markus P. Anatomie der Sprache, Stimme und Atmung : ein Arbeitsbuch für Studierende der Logopädie, Sprachheilpädagogik und Stimm- und Atemtherapie. 4., überarbeitete und erwei. Berlin: Lehmanns Media - LOB.de, 2007, xv, 283. ISBN 9783865411532. info
  • CSÉFALVAY, Zsolt. Terapie afázie : teorie a případové studie. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 175 s. ISBN 9788073673161. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Terapie v logopedii (Speech therapy intervention). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 116 pp. Pedagogická fakulta, 4601/Pd-32/07-17/99. ISBN 978-80-210-4463-0. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie (Speech Therapy). 1st ed. Praha: Grada publishing, 2006, 229 pp. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
  • LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 386 s. ISBN 8071789615. info
  • LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
  • KAHN, Alice. Craniofacial anomalies : a beginner's guide for speech-language pathologists. New York: Delmar Cengage Learning, 2000, ix, 284. ISBN 9781565939875. info
  • MIMROVÁ, Milada. Afázie :soubor cvičných textů pro reedukaci afázie. Praha: Triton, 1998, ca 50 s. ISBN 80-85875-81-0. info
  • KULIŠŤÁK, Petr. Afázie. Vyd. 1. V Praze: Triton, 1997, 229 s. ISBN 80-85875-38-1. info
  • Vývinová dysfázia :špecificky narušený vývin reči. Edited by Marína Mikulajová - Iris Rafajdusová. 1. vyd. Bratislava: Marína Mikulajová a Iris Rafajusová, 1993, 288 s. ISBN 80-900445-0-6. info
  • LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9. info
Teaching methods
seminar;class discussion, homework
Assessment methods
continuous testing; final written test (it is necessary to successfully cope with 75 % correct answers); oral exam
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2004, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018.
  • Enrolment Statistics (Spring 2015, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2015/SP4MP_RKS1