SP4RC_SP1b Specialization 1b Education of Individuals with Intellectual Disabilities

Faculty of Education
Spring 2017
Extent and Intensity
0/0/3.3. 16 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Petra Odehnalová (lecturer)
Mgr. Daniela Cincibus Vacková (assistant)
Mgr. Ivana Kupčíková, DiS. (assistant)
Bc. Dana Peňázová (assistant)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable
Fri 3. 3. 7:30–14:40 učebna 1, Sat 18. 3. 7:30–14:40 učebna 1, Fri 21. 4. 7:30–14:40 učebna 50, Sat 13. 5. 7:30–14:40 učebna 50, Fri 19. 5. 7:30–14:40 učebna 50
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Cílem předmětu je seznámit studenty s oborem Psychopedie, cíli oboru, vnějšími biologickými příčinami vzniku mentálního postižení, dále student získá znalosti o dělení mentálního postižení podle doby vzniku, dědičnosti, seznámí se s Downovým syndromem, demencí, sociálními příčinami vzniku mentálního postižení, klasifikací MR dle WHO. Dalšími cíli je charakteristika jednotlivých stupňů MP, systém vzdělávání žáků s potížemi v učení, seznámení s poradenským zařízením, jakým je speciálně pedagogické centrum, charitativními a nestátními organizacemi, komunikací, alternativními formami komunikace, dále je probírána speciálněpedagogická diagnostika, školský zákon, vyhlášky, chráněné bydlení, podporované zaměstnávání, terapie a problematika autismu. Výstupy z učení:
student umí charakterizovat mentální postižení, Downův syndrom, autismus;
umí se orientovat v systému vzdělávání jedinců s mentálním postižením;
umí vyjmenovat terapie pro tuto cílovou skupinu;
dokáže navrhnout postup při zařazování dítěte s mentálním postižením do školského systému;
orientuje se v příslušné legislativě
Syllabus
  • Intellectual diability.
  • Etiology.
  • Classification.
  • Diagnostics.
  • Charakteristics of particular types.
  • Education and upbringing.
  • School system.
  • Therapies.
Literature
  • FRANIOK, P. Osoby s mentálním postižením. Ostrava: OU, 2005.
  • ŠIŠKA, J. Mimořádná dospělost. Edukace člověka s mentálním postižením v období dospělosti. Praha: UK, 2005. ISBN 80-246-0992-4.
  • VALENTA, M., MULLER, O. Psychopedie. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
  • PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
  • ŠVARCOVÁ. I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000
  • VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní (speciální) pedagogika. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
  • VALENTA, M., KREJČÍŘOVÁ, O. Psychopedie - didaktika mentálně retardovaných. Olomouc: UP, 1992
  • BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-86633-37-3.
  • PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
  • ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie : speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2008, 222 s. ISBN 9788024615653. info
  • LEČBYCH, Martin. Mentální retardace v dospívání a mladé dospělosti. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008, 248 s. ISBN 9788024420714. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Barbora BAZALOVÁ and Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. (Psychopaedia. Texts for Long Distance Studies.). Brno: Paido, 2007, 150 pp. 1. vydání. ISBN 978-80-7315-144-7. info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Psychopedie (Education of Individual with Intellectual Disabilities). In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 16 pp. 2. vydání. ISBN 80-7315-120-0. info
  • MÜLLER, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice : teorie a metodika. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 295 stran. ISBN 8024410753. info
Teaching methods
In class lectures, group work.
Assessment methods
Written test, pass mark is 70%, annotation of literature for the exam.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
General note: Specializace 1 - možnost výběru mezi 1a a 1b.
Information on the extent and intensity of the course: 40 hodin.
The course is also listed under the following terms Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Autumn 2006, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2018, Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Spring 2017, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2017/SP4RC_SP1b