CS2RC_LDLV Methodology - Teaching Literature

Faculty of Education
Spring 2022
Extent and Intensity
0/10/0. 5 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc.
Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Petra Rozbořilová
Supplier department: Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The seminar in the form of selected topics provides students with the opportunity to learn about modern methods of teaching literature at primary schools. The emphasis is put on methods of work with a text (analysis, interpretation and reproduction). The seminar will also present new trends in the field of creativity (creative writing and its use in a literature class).
Learning outcomes
In this course students learn to apply different methods of work with a text (analysis, interpretation and reproduction) at basic school. They know about new trends. e. g. in the field of creativity (creative writing and its use in a literature class).
Syllabus
  • 1. Didactics of literary education as a science. Basic factors in teaching literature, literary communication. 2. Conception of literary education in the Framework of education (RVP ZV), terminology of the RVP ZV related to the terminology of students´field of study, key competences, cross-sectional topics and literary education. 3. Models and methodical systems of literary education. 4. Methodology of literary education in higher classes of primary schools. 5. Problematic situations and tasks in literary education. Interpretation of a literary text, didactic aspects of interpretation, interpretation and critical thinking. 6. Using methods of involvement, motivational methods, didactic games, creativity. Using drama in literary education. 7. Class management. Evaluation, examination and marking of pupils´performance in literary education as one part of the subject - Czech language and literature. 8. Literary didactic research. 9. Readers for higher classes of primary schools - conception, contents, didactic features, methodological manuals. Creating one´s own teaching materials. 10. Pupils as readers and spectators. Work with information and information resources.
Literature
  • Lederbuchová, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 1. díl. Plzeň: Vydavatelství ZU, 1995.
  • Čítanky a didaktické texty pro 2. stupeň ZŠ - zejm. nakladatelství Alter, Dialog, Fortuna, Fragment, Fraus, Prodos, SPN.
  • Jurčo, J., Obert, V. Didaktika literatúry. Bratislava, 1984.
  • Beránková, E. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002.
  • ZÍTKOVÁ, Jitka. Teorie výuky literatury v historické perspektivě (Theory of teaching literature in the historical perspective). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 313 pp. ISBN 978-80-210-9629-5. info
  • SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy : didaktické metody pro 21. století. První vydání. Praha: Grada, 2019, 336 stran. ISBN 9788027122547. URL info
  • HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru : od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Vydání první. Praha: Karolinum, 2014, 179 stran. ISBN 9788024626260. URL info
  • GEJGUŠOVÁ, Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2009, 117 s. ISBN 9788073687298. info
  • GRECMANOVÁ, Helena and Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Vydání první. Olomouc: Hanex, 2007, 178 stran. ISBN 9788085783735. info
  • HNÍK, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy : inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Vydání první. Jinočany: H & H, 2007, 157 stran. ISBN 8073190672. info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
  • NEZKUSIL, Vladimír. Nástin didaktiky literární výchovy : (čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií) : z praxe pro praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004, 165 s. ISBN 8072901605. info
  • MAŇÁK, Josef and Vlastimil ŠVEC. Výukové metody (Teaching methods). Brno: Paido, 2003, 219 pp. 148. ISBN 80-7315-039-5. info
  • KALHOUS, Zdeněk and Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní. (Creative Writing.). 1st ed. Brno: Paido. Edice pedagogické literatury., 2002, 164 pp. ISBN 80-85931-99-0. info
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
  • VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 2., rozš. Praha: Agentura Strom, 1998, 279 s. ISBN 80-86106-02-0. info
  • PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. ISBN 8085931494. info
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 2. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997, 120 s. ISBN 80-7082-364-X. info
  • KOŽMÍN, Zdeněk. Interpretace básní. Vyd. 2., přeprac. Brno: Masarykova univerzita, 1997, 186 s. ISBN 8021016949. info
  • SILBERMAN, Mel and Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
  • MAREŠ, Jiří and Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • CHALOUPKA, Otakar. Systém literární výchovy a jeho perspektivy. 1. vyd. Praha: Academia, 1984, 238 s. URL info
  • CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Albatros, 1982, 572 s. URL info
  • CENEK, Svatopluk. Úvod do teorie literární výchovy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979, 231 s. URL info
Teaching methods
Type of course: seminar. Methods: theoretical preparation, methods of discussion.
Assessment methods
Type of completion: colloquium. Requirements: 1. Written assignment - detailed lesson plans for three literary education classes where all three parts of the subject will be represented along with a variety of teaching forms, involving teaching methods and different types of classroom management. 2. Active participation in the discussion over students´ written assingments.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
The course is also listed under the following terms Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020, Spring 2021, Spring 2023.
  • Enrolment Statistics (Spring 2022, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2022/CS2RC_LDLV