PdF:SOp224 Field research of soc. events - Course Information
SOp224 Field research of social events
Faculty of EducationSpring 2024
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Veronika Kolaříková, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Dana Jakubjanská, DiS.
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education - Prerequisites (in Czech)
- Předmět navazuje na odborné metodologické znalosti a dovednosti z bakalářského studia a předmět Kvantitativní a kvalitativní metody pedagogického výzkumu. Předpokladem úspěšného zvládnutí této disciplíny je základní znalost obsahu předcházejících předmětů. Podmínkou ukončení je vypracování seminárních úkolů a jejich úspěšná obhajoba, zdařilé vypracování praktického testu na 70% a pohovoru nad testem, který potvrdí porozumění jednotlivým úkolům.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social and Free Time Education (programme PdF, N-PD)
- Course objectives
- At the end, of the course, the students should be able to:
Understand the principles of the quantity and quality research methods
Basic analysis (basic analysis included)
To know how to interpret the collected data
Project simple quantity and quality researches
The subject introduces the students to basic scientific work and possible use of basic methods of pedagogical research. - Learning outcomes
- At the end, of the course, the students should be able to:
Understand the principles of the quantity and quality research methods
Basic analysis (basic analysis included)
To know how to interpret the collected data
Project simple quantity and quality researches
The subject introduces the students to basic scientific work and possible use of basic methods of pedagogical research. - Syllabus
- Statistical processing and interpretation of data, basics of software Statistica handling Basic terms – Descriptive and inductive statistic, measures of central tendention, average, modus, modus, decisive perturbation, spread, measure of skew and sharpness, histogram. The skill in using of interpretative procedures on the base of knowledge of descriptive statistic is persumed. Statistic induction – statistical estimates, tests of normality of division, testing of hypothesis, chí-quadrat, t-tests, ko correlative analysis, regressive analysis, analysis of variance. Multidimensional statistic nethodes – analysis of main components, factor analysis, cluster analysis, discriminative analysis.
- Literature
- required literature
- HENDL, Jan. Přehled statistických metod : analýza a metaanalýza dat. 3., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2009, 695 s. ISBN 9788073674823. info
- DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 pp. ISBN 80-246-0139-7. info
- PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
- KERLINGER, Freed N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum : Foundations of behavioral research : educational and psychological inquiry (Orig.). Translated by V. Smékal. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 705 s. info
- recommended literature
- WALKER, Ian. Výzkumné metody a statistika : z pohledu psychologie. Edited by Nigel Holt - Robert Lewis, Translated by Ondřej Novák. Vydání 1. Praha: Grada, 2013, 218 stran. ISBN 9788024739205. info
- GAVORA, Peter. Tvorba výskumného nástroja pre pedagogické bádanie. Prvé vydanie. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 2012, 119 stran. ISBN 9788010023530. info
- CHRÁSTKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu (Methods of educational research). 1st ed. Praha: Grada, 2007, 263 pp. ISBN 978-80-247-1369-4. info
- SZTOMPKA, Piotr. Vizuální sociologie : fotografie jako výzkumná metoda. Translated by Jiří Ogrocký. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007, 168 s. ISBN 9788086429779. info
- MORGAN, David L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Vyd. 1. Brno: Psychologický ústav Akademie věd, 2001, 99 s. ISBN 80-85834-77-4. info
- Základy sociologického výzkumu. Edited by Alois Surynek - Růžena Komárková - Eva Kašparová. 1. vyd. Praha: Management Press, 2001, 160 s. ISBN 80-7261-038-4. info
- Úvod do metodologie psychologického výzkumu :jak zkoumat lidskou duši. Edited by Ján Ferjenčík - Petr Bakalář. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 255 s. ISBN 80-7178-367-6. info
- GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
- HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1999, 278 s. ISBN 8024600307. info
- STRAUSS, Anselm and Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X. info
- Teaching methods
- public defend of all assigned students projects, class discussion, homeworks
- Assessment methods
- Students will work on the student work as per instructions of the teacher and will defend the wok in the classes. Final knowledge test of 75%.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: every week. - Teacher's information
- http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2426
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2024/SOp224