PdF:MA0029 Specific Needs in Mathematics - Course Information
MA0029 Specific Educational Needs in Mathematics
Faculty of EducationSpring 2025
- Extent and Intensity
- 0/4/1.3. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
In-person direct teaching - Teacher(s)
- doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc. (seminar tutor)
Mgr. Irena Budínová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Jana Veseláková (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Department of Mathematics – Faculty of Education
Supplier department: Department of Mathematics – Faculty of Education - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 9 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives
- At the end of the course students should be able teach of pupils with disabilities.
- Learning outcomes
- At the end of the course students should be able to understand problems of pupils with disabilities.
- Syllabus
- Education of pupils wiht didabilities. Dyscaculia. Special education needs. Individual education programm. Education of talented pupils.
- Literature
- required literature
- BLAŽKOVÁ, Růžena. Žáci se specifickými vzdělávacími potřebami a jejich vzdělávání v matematice (The Pupils with disabilities and their education of mathematics). In Setkání učitelů matematiky. první. Brno: Masarykova univerzita, 2008, p. 49-62. ISBN 978-80-210-4675-7. info
- BLAŽKOVÁ, Růžena. Dyskalkulie a další poruchy učení u žáků 2. stupně ZŠ. první. Praha: IPPP ČR, 2006, p. 127-133. ISBN 80-8656-13-5. info
- ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003, 263 pp. ISBN 80-7178-800-7. info
- recommended literature
- BLAŽKOVÁ, Růžena and Milena VAŇUROVÁ. Objevováním známého učíme objevovat neznámé (By discovering known problems we train to discover the unknown). In Učitel a nadaný žák. první. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2008, p. 7-18. ISBN 978-80-7392-054-8. info
- BLAŽKOVÁ, Růžena. Postavení dyskalkuliků na základní škole (Pupils of dysabilities on the primary school). In Specifické poruchy učení v kontextu vzdělávacích oblastí RVP ZV. první. Brno: Paido, 2007, p. 263-268. edice pedagogické literatury, č.272. ISBN 978-80-7315-162-1. info
- BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ, Milena VAŇUROVÁ and Miloslav BLAŽEK. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. 2000, 93 pp. ISBN 80-85931-89-3. info
- Teaching methods
- Seminar.
- Assessment methods
- credit, project, 70% attend
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
The course is taught: every week.
Information on the extent and intensity of the course: 16 hodin (kombinovaná forma).
Information on course enrolment limitations: Předmět bude vyučován, bude-li zapsáno alespoň 30 studentů.
- Enrolment Statistics (Spring 2025, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/MA0029