PdF:PS_003 ADHD transformations - Course Information
PS_003 Transformations of ADHD symptomatology during adolescence to adulthood
Faculty of EducationSpring 2025
- Extent and Intensity
- 1/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching - Teacher(s)
- Mgr. Eva Vraníková (lecturer)
- Guaranteed by
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D.
Supplier department: Department of Psychology – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- PS_003/01: each odd Tuesday 11:00–12:50 učebna 38, E. Vraníková
- Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
The capacity limit for the course is 32 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/32, only registered: 0/32, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/32 - Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je seznámit studenty s projevy ADHD v adolescenci a dospělosti a jejich proměnami napříč celým životem. Navážeme tak na obecně známější symptomatologii předchozích období a projevy dětského, adolescentního i dospělého věku srovnáme pro utvoření uceleného náhledu na tuto poruchu. ADHD je v posledních letech často diskutovanou poruchou, přesto je i odborná veřejnost poměrně málo informována o skutečné povaze této poruchy. Tento předmět vede budoucí odborníky také pedagogických oborů ke komplexnímu porozumění ADHD u žáků a studentů adolescentního i dospělého věku, souvislostem s vývojem jednotlivce v osobní, sociální i studijní oblasti.
- Learning outcomes (in Czech)
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- detailně popsat projevy ADHD v dětství, adolescenci a dospělosti;
- určit a popsat komorbidní poruchy a funkční obtíže, které se s ADHD mohou pojit;
- popsat a vysvětlit vliv ADHD na kognitivní a exekutivní funkce i celkový studijní výkon;
- popsat a vysvětlit projevy ADHD v oblasti emoční regulace a vztahového chování /ve vrstevnických i dalších vztazích/;
- aplikovat metody/techniky pro podporu pozornosti žáků/studentů při plánování a realizaci výuky.
Tyto znalosti student využije nejen při práci s lidmi s ADHD, ale také ve vzdělávání obecně. Oslabení kognitivních a exekutivních funkcí nebo problémy s motivací jsou častým doprovodem dalších poruch (deprese, úzkosti), psychické krize, ale do jisté míry se jedná o běžný jev. ADHD nám tak poslouží jako příklad pro hlubší zamyšlení nad faktory studijního výkonu. Student navíc rozvine své dovednosti práce s pozorností a motivací, ať už při plánování nebo realizaci vzdělávání. - Syllabus (in Czech)
- Epidemiologie, symptomatologie a proměny projevů napříč životem jedince
- Vliv ADHD na studijní výkon, kognitivní a exekutivní funkce
- Emoční impulzivita a dysregulace
- Vztahové a sociální chování
- Vývoj a poruchy sebepojetí
- Komorbidní poruchy /afektivní a úzkostné poruchy, závislosti, poruchy chování, osobnosti a další/
- Systém léčby a podpory - psychiatrická a psychologická péče
- Proces detekce a diagnostiky ADHD
- Proměny pohledu na ADHD v čase
- Práce s pozorností a motivací žáků/studentů při plánování a realizaci vzdělávání, techniky do praxe
- Teaching methods (in Czech)
- Výuka zahrnuje přednášky, diskuze, kazuistiky adolescentů a dospělých s ADHD, a skupinové aktivity s následným teoretickým zakontextováním.
- Assessment methods (in Czech)
- Aktivní zapojení ve výuce (v individuálně přínosné míře), 80 % účast a závěrečná diskuze nad přínosem předmětu.
- Náhradní absolvování (in Czech)
- V případě zahraničního výjezdu je možné předmět absolvovat v~náhradní podobě. Pro další informace kontaktujte vyučující.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/PS_003