PS_003 Transformations of ADHD symptomatology during adolescence to adulthood

Faculty of Education
Spring 2025
Extent and Intensity
1/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching
Teacher(s)
Mgr. Eva Vraníková (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D.
Supplier department: Department of Psychology – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
PS_003/01: each odd Tuesday 11:00–12:50 učebna 38, E. Vraníková
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
The capacity limit for the course is 32 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/32, only registered: 0/32, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/32
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty s projevy ADHD v adolescenci a dospělosti a jejich proměnami napříč celým životem. Navážeme tak na obecně známější symptomatologii předchozích období a projevy dětského, adolescentního i dospělého věku srovnáme pro utvoření uceleného náhledu na tuto poruchu. ADHD je v posledních letech často diskutovanou poruchou, přesto je i odborná veřejnost poměrně málo informována o skutečné povaze této poruchy. Tento předmět vede budoucí odborníky také pedagogických oborů ke komplexnímu porozumění ADHD u žáků a studentů adolescentního i dospělého věku, souvislostem s vývojem jednotlivce v osobní, sociální i studijní oblasti.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- detailně popsat projevy ADHD v dětství, adolescenci a dospělosti;
- určit a popsat komorbidní poruchy a funkční obtíže, které se s ADHD mohou pojit;
- popsat a vysvětlit vliv ADHD na kognitivní a exekutivní funkce i celkový studijní výkon;
- popsat a vysvětlit projevy ADHD v oblasti emoční regulace a vztahového chování /ve vrstevnických i dalších vztazích/;
- aplikovat metody/techniky pro podporu pozornosti žáků/studentů při plánování a realizaci výuky.
Tyto znalosti student využije nejen při práci s lidmi s ADHD, ale také ve vzdělávání obecně. Oslabení kognitivních a exekutivních funkcí nebo problémy s motivací jsou častým doprovodem dalších poruch (deprese, úzkosti), psychické krize, ale do jisté míry se jedná o běžný jev. ADHD nám tak poslouží jako příklad pro hlubší zamyšlení nad faktory studijního výkonu. Student navíc rozvine své dovednosti práce s pozorností a motivací, ať už při plánování nebo realizaci vzdělávání.
Syllabus (in Czech)
  • Epidemiologie, symptomatologie a proměny projevů napříč životem jedince
  • Vliv ADHD na studijní výkon, kognitivní a exekutivní funkce
  • Emoční impulzivita a dysregulace
  • Vztahové a sociální chování
  • Vývoj a poruchy sebepojetí
  • Komorbidní poruchy /afektivní a úzkostné poruchy, závislosti, poruchy chování, osobnosti a další/
  • Systém léčby a podpory - psychiatrická a psychologická péče
  • Proces detekce a diagnostiky ADHD
  • Proměny pohledu na ADHD v čase
  • Práce s pozorností a motivací žáků/studentů při plánování a realizaci vzdělávání, techniky do praxe
Teaching methods (in Czech)
Výuka zahrnuje přednášky, diskuze, kazuistiky adolescentů a dospělých s ADHD, a skupinové aktivity s následným teoretickým zakontextováním.
Assessment methods (in Czech)
Aktivní zapojení ve výuce (v individuálně přínosné míře), 80 % účast a závěrečná diskuze nad přínosem předmětu.
Náhradní absolvování (in Czech)
V případě zahraničního výjezdu je možné předmět absolvovat v~náhradní podobě. Pro další informace kontaktujte vyučující.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is also listed under the following terms Spring 2026.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/PS_003