SZc0020 Educational communication

Faculty of Education
Spring 2025
Extent and Intensity
0/0/.5. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching
Teacher(s)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (assistant)
Guaranteed by
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Lucie Škarková, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 70 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/70, only registered: 0/70, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/70
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
• (a) seznámit účastníky/účastnice se specifiky pedagogické a výukové komunikace, seznámit účastník/účastnice s odbornou terminologií.
• (b) rozvíjet u účastníků/účastnic komunikativní dovednosti a dovednosti reflektivní, využívané v komunikačních situacích ve škole a ve vztahu k jednotlivým aktérům pedagogické komunikace (učitel, asistent pedagoga, žák, rodič žáka).
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu účastník/účastnice:
• zná pojmy pedagogická a výuková komunikace, zná složky verbální a neverbální komunikace, rozumí pojmům monologická a dialogická komunikace
• rozumí pojmu výukový dialog, dokáže definovat funkci, aktéry, obsah, podobu a pravidla pedagogické komunikace
• orientuje se v typologii otázek (dle Bloomovy taxonomie výukových cílů) a umí argumentovat jejich využití pro podporu učení žáků, rozumí rozdílům ve formulaci otevřených a uzavřených otázek, orientuje se v tom, jaké otázky podporují výukový dialog a jaké ho brzdí
• dokáže popsat své silné a slabé stránky při realizaci pedagogické komunikace a zhodnotit své dovednosti s oporou o stanovená kritéria
• dokáže na základě analýzy pedagogické a výukové komunikace navrhnout alterace korespondující s pravidly efektivní komunikace
• orientuje se ve způsobech přijímání a poskytování zpětné vazby ve výukové komunikaci a při reflexi
Syllabus (in Czech)
  • • Pedagogická a výuková komunikace (verbální a neverbální komunikace, pedagogická komunikace, výuková komunikace, dialogické vyučování, zpětná vazba a otázky ve výuce) (2 hod.)
  • • Komunikace ve výchovných situacích (Škola bez poražených, Nenásilná komunikace, Respektující komunikace, Poradní kruhy/ Way of Council) (2 hod.)
  • • Komunikace s rodiči a pedagogickými pracovníky školy (techniky vedení rozhovoru, aktivní naslouchání) (2 hod.)
Literature
Teaching methods (in Czech)
• Předmět probíhá formou výkladu s řízenou skupinovou diskusí, kdy účastník/účastnice na základě prostudování odborné literatury a svých pedagogických zkušeností (především ve vazbě na pedagogické praxe) diskutují o daných tématech a jejich aktuálních projevech ve školní třídě a ve škole. Účastník/účastnice pracují v menších skupinkách při nácviku aktivního naslouchání a poskytování si zpětné vazby. Výuka je podpořena e-materiály k daným tématům v IS.MUNI.
Assessment methods (in Czech)
• aktivní účast v semináři (100 %);
• splnění úkolu a jeho odevzdání v dohodnutém termínu: Účastníci/účastnice vypracují video, kde je jejich úkolem vyzkoušet si monologickou formu výukové komunikace a zpracovat 6minutový výklad na vybrané téma. Každý účastník/účastnice zároveň dle daných kritérií poskytne zpětnou vazbu na video svých spolužáků. Získanou popisnou zpětnou vazbu, opřenou o daná kritéria využije při písemné sebereflexi, kde zhodnotí své silné a slabé stránky komunikativní kompetence (konkrétně na příkladu zpracovaného výkladu).
• Účastník/účastnice zpracovává video výklad v rozsahu 6 minut, písemnou zpětnou vazbu na vybrané videa spolužáků, písemnou sebereflexi vlastní komunikativní kompetence.
• V rámci kolokvia účastník/účastnice sdílení formou elevator pitch svůj posun v komunikativní kompetenci a plán dalšího rozvoje ve vybraných kompetencích, kdy uplatňují dovednosti a znalosti pedagogické komunikace.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 6 hodin.

  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/SZc0020