SZc0052 Didactics of chemistry 2

Faculty of Education
Spring 2025
Extent and Intensity
0/0/1.7. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching
Teacher(s)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Účastník:
• osvojí si základní informace a poznatky z obecné didaktiky chemie;
• porozumí základním didaktickým principům výuky předmětu chemie na ZŠ;
• dokáže rozpoznat, porozumět a analyzovat obecné zákonitosti didaktiky chemie;
• aplikuje a interpretuje teoretické poznatky Obecné didaktiky a Obecné didaktiky chemie do praktické výuky chemických témat na ZŠ,
• osvojí si schopnost transformace školních chemických informací v rámci poznatkové báze oboru chemie;
• osvojí si alternativní a moderní vyučovacích postupy, metody a formy.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu účastník je schopen:
• aktivní didaktické práce s učivem chemie pro ZŠ;
• osvojení si schopností transformace školních chemických informací v rámci poznatkové báze oboru chemie;
• aplikace a interpretace teoretických poznatků Obecné didaktiky a Obecné didaktiky chemie;
• osvojení si alternativních a moderních vyučovacích postupů;
• seznámení se a osvojení si jednotlivých témat probíraných na ZŠ a zvládnutí jejich didaktické interpretace.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Učivo chemie na ZŠ, kritéria výběru. Základní didaktické funkce – plánování a motivace. (1 hod.)
  • 2. Základní didaktické funkce – komunikace, řízení a kontrola. (1 hod.)
  • 3. Kontrolní a hospitační systém ve výuce na ZŠ. (1 hod.)
  • 4. Fáze vyučovací hodiny chemie a jejich naplnění. (1 hod.)
  • 5. Příprava na vyučovací hodinu chemie – úvod. b) Příprava na vyučovací hodinu chemie – dokončení tématu. (1 hod.)
  • 6. Profesionalita učitele chemie, role učitele chemie, základní pedagogické dovednosti. (1 hod.)
  • 7. Systém řízení a rozhodování ve výuce chemie, systémový a situační přístup. (1 hod.)
  • 8. Aktivizační metody v jednotlivých fázích vyučovací hodiny chemie – transmise x konstruktivismus a využití prekonceptů (miskonceptů) ve výuce chemie (1 hod.)
  • 9. Problémová metoda ve výuce chemie. Projektové vyučování a ITV. BOV – badatelsky orientovaná výuka v chemii, IBSE (1 hod.)
  • 10. Participace žáka na výuce chemie, rozvoj jeho kreativity, imaginativní přístupy, představivost a fantazie. (1 hod.)
  • 11. Pedagogické klima ve vyučování, jeho tvorba a kultivace. (1 hod.)
  • 12. Objekt a subjekt v chemické školní chemické práci, vyučování a učení, konkurence a kooperace, význam týmové práce. Nutnost rovnováhy reproduktivních a produktivních aktivit žáka. (1 hod.)
  • 13. Poznatková báze ve výuce chemie na ZŠ a její strukturace. Strukturní linie chemického učiva. Standardizace chemických informací, základní učivo, invarianty, varianty. (1 hod.)
  • 14. Typy vyučovacích hodin, jejich strukturace, využití. (1 hod.)
  • 15. Kompatibilita chemických informací na 1. a 2. stupni ZŠ a na SŠ. (1 hod.)
  • 16. Mezipředmětové vztahy a integrační tendence v oblasti přírodovědných předmětů na ZŠ. (1 hod.)
  • 17. Možnosti a hranice výukových technologií. Metody, formy a prostředky s důrazem na aplikace videotechniky a počítačů ve výuce chemie. (1 hod.)
  • 18. Materiálně technické zabezpečení výuky chemie a zásady bezpečné školní práce. (1 hod.)
  • 19. Školní chemický pokus, jeho klasifikace, aplikace a didaktické dopady. (1 hod.)
  • 20. Ekologické a environmentální aktivity ve výuce chemie na ZŠ. (1 hod.)
Literature
    required literature
  • PACHMANN, Eduard a Eduard HOFMANN. Obecná didaktika chemie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981. 334 s.
  • PACHMANN, Eduard. Speciální didaktika chemie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986. 350 s.
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd., [V nakl. Grada] vyd. 1. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • BUDIŠ, Josef, Pier Albino COLOMBO, Irena PLUCKOVÁ a Jiří ŠIBOR. Vybrané přednášky a úvahy z obecné didaktiky chemie - 1. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004. 82 s. ISBN 80-210-3542-0.
  • Vacík J. a kol.: Přehled středoškolské chemie. SPN, Praha 1990
  • DLUHOŠ, Luděk. Vybrané kapitoly z didaktiky chemie. 1. vyd. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, 1995. 101 s. ISBN 8070420820.
Teaching methods (in Czech)
výklad
skupinová diskuse
využití aktivizačních metod a forem výuky – problémová výuka, projektová výuka
Assessment methods (in Czech)
Písemný test – splnění 80%.
Ústní zkouška se zohledněním příprav a jejich reflexí z vlastní výukové praxe.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 20 hodin.

  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/SZc0052