PdF:SZc0061 Didactics of German Language a - Course Information
SZc0061 Didactics of German Language and Literature 2
Faculty of EducationSpring 2025
- Extent and Intensity
- 0/0/1.7. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching - Teacher(s)
- PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Helena Hradílková (lecturer)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Pavla Marečková, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (seminar tutor) - Guaranteed by
- Mgr. Pavla Marečková, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Pavla Marečková, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Studium pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy (programme PdF, C-CV)
- Course objectives (in Czech)
- Studenti aplikují znalosti z pedagogicko-psychologického základu týkající se plánování a organizování výuky v rámci přípravy a reflexe výuky němčiny (např. cíle a fáze vyučovací hodiny, fáze osvojování nového učiva, organizační formy výuky apod.). Dalším cílem předmětu je práce s učebními materiály a digitálními technologiemi.
- Learning outcomes (in Czech)
- Po absolvování předmětu je student schopen:
• plánovat cíle vyučovací hodiny
• rozlišit a navrhnout činnosti pro jednotlivé fáze hodiny
• zvolit adekvátní organizační formy a interakci
• reflektovat koncepci vyučovací hodiny
• analyzovat a kriticky posoudit výukové materiály a zdroje pro výuku NJ
• efektivně využívat digitální technologie při výuce. - Syllabus (in Czech)
- • plánování cílů současné výuky cizího jazyka (Bloomova taxonomie, SERRJ, Dodatek k SERRJ) (4 hod.)
- • organizační formy a jejich využití pro různé výukové cíle a fáze hodiny (6 hod.)
- • učební materiály a média, typologie úloh a cvičení, interakce a práce s texty (6 hod.)
- • využití digitálních technologií ve výuce cizích jazyků (4 hod.)
- Literature
- required literature
- Ende, Karin; Grotjahn, Rüdiger; Kleppin, Karin; Mohr, Imke (2013): Deutsch lehren lernen 6: Curriculare Vorgaben und Unterrichtsplanung. München: Goethe Institut.
- Rösler, Dietmar; Würffel, Nicola (2017): Deutsch lehren lernen 5: Lehrmaterialien und Medien. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen.
- Janíková, Věra (2011): Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Brno: Masarykova univerzita.
- recommended literature
- Funk, Hermann; Kuhn, Christina; Skiba, Dirk; Spaniel-Weise, Dorothea; Wicke, Rainer E. (2017): Deutsch lehren lernen 4: Aufgaben, Übungen, Interaktion. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen
- Ende, Karin; Grotjahn, Rüdiger; Kleppin, Karin; Mohr, Imke: Deutsch lehren lernen 6: Curriculare Vorgaben und Unterrichtsplanung. München: Goethe Institut-Klett-Langenscheidt
- Brash, Bärbel; Pfeil, Andrea (2017): Deutsch lehren lernen 9: Unterrichten mit digitalen Medien. München: Goethe Institut-Klett-Langenscheidt.
- Burwitz-Melzer, Eva (Hg.); Mehlhorn, Grit (Hg.); Riemer, Claudia (Hg.); Bausch, Karl-Richard (Hg.); Krumm, Hans-Jürgen (Hg.) (2016): Handbuch Fremdsprachenunterricht. 6. überarbeitete Auflage, Tübingen: A. Francke Verlag.
- Teaching methods (in Czech)
- Rešerše, diskuse, prezentace, peer feedback, samostudium s oporou IS-interaktivní osnovy.
- Assessment methods (in Czech)
- - Individuální rozhovor nad portfoliem výukových aktivit připravených pro praxi na
školách
- konkrétní portfoliový úkol: příprava a prezentace návrhu jedné vyučovací hodiny s navazujícím řízeným peer-feedbackem. - Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 20 hodin.
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/SZc0061