DISQ007 Metafory, kterými hrajeme

Filozofická fakulta
podzim 2024

Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.

Rozsah
1/1/5. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. Mgr. Šárka Havlíčková Kysová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Šárka Havlíčková Kysová, Ph.D.
Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Šárka Havlíčková Kysová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta
Předpoklady
Znalost knihy Metafory, kterými žijeme (Lakoff, Johnson).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz se věnuje průzkumu možné aplikace teorie konceptuální metafory v oblasti teatrologické analýzy.

Kurz probíhá v češtině.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student/ka schopen/na: - vysvětlit, jak lze použít k analýze dramatu a divadla teorie z oblasti kognitivních věd; - aplikovat vybrané kognitivní teorie - aplikovat teorii konceptuální metafory a teorii konceptuální integrace při analýze dramatu a divadla.
Osnova
  • 1. Základní pojmy kognitivní lingvistiky a poetiky
  • 2. Základní pojmy kognitivní lingvistiky a poetiky
  • 3. Ikoničnost v jazyce a divadle
  • 4. Konceptuální metafora: koncepční domény a projekce
  • 5. Typy konceptuální metafory
  • 6. Konceptuální metafora v multimediálním prostředí
  • 7. Konceptuální metafora v divadelním prostředí: metaforický obraz v jazyce
  • 8. Konceptuální metafora v divadelním prostředí: metaforický obraz ve výkonu
  • 9. Konceptuální metafora v divadelním prostředí: metaforický obraz v návrhu scény
  • 10. Konceptuální metafora v divadelním prostředí: metafora a hudba
  • 11. Konceptuální analýza fragmentu divadelní hry
  • 12. Projekt: konceptuální analýza úryvku divadelní hry
Literatura
    povinná literatura
  • Evans, Vyvyan. Cognitive linguistics. WIREs Cognitive Science. 2012.
  • Geeraerts, Dirk. Introduction. A rough guide to Cognitive Linguistics. In Cognitive Linguistics: Basic Readings. Berlin and New York: Mouton de Gruyter, 2006: 1-28.
  • LAKOFF, George. Metafory, kterými žijeme. Edited by Mark Johnson. Vyd. 1. Brno: Host, 2002, 282 s. ISBN 8072940716. info
  • Margolis, Eric and Stephen Laurence. Concepts: 190-213. Accessed http://www.philosophy.dept.shef.ac.uk/papers/Concept.pdf
  • Stockwell, Peter. Cognitive Poetics: An Introduction. London and New York: Routledge, 2002: 75-89.
Výukové metody
přednáška, seminární práce, diskuze
Metody hodnocení
Seminární projekt, ústní nebo písemná zkouška. Hranice úspěšnosti u zkoušky je 70%.
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/DISQ007