PSB_220 Diagnostics of the delinquents I

Faculty of Arts
Autumn 1998
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Manuela Muselová (lecturer), doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Arts
Contact Person: Jarmila Valchářová
Prerequisites (in Czech)
PSA_0SZ Bachelor Degree Examination
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Presumptions and connections: This subject is going out from the psychology of the personality, psychopathology and clinical psychology, is connecting with judicial psychology very tight. It is orientated on using two methods in psychodiagnostics of the delinquents - projective test and questionnaire - and determined for the students with focusing on the clinical psychology. The first half of the term is composed of the introduction to the problems in the diagnostics of the delinquents, in the second half is very important the independent work with both methods. Performance: This course is ending with the credit and the colloquium . The presumption for the colloquium is one case study elaborated on the base of the administration of both methods and the following interview. Objective: Acquaint the students with the problems in the psychodiagnostics of the delinquent men not only on the common level, but also with the concrete examples and the case studies .
Syllabus (in Czech)
  • Tématické okruhy: 1.Kresba a její využití v rámci zkoumání osobnosti Vývoj grafických projevů u dětí Projekce a projektivní metody Grafické projektivní metody a jejich přehled (Test kresby stromu a kresebný Test tří stromů, Kresba postavy a další projektivní kresebné metody) Projevy osobnosti delikventa v kresebných projektivních technikách: Testu kresby lidské postavy a Testu kresby stromu 2.Rodina a její význam Historický pohled na rodinu Rodina jako systém Význam rodiny pro vývoj a socializaci dítěte 3.Výchova jako jeden z vlivů formujících osobnost jedince Pojem způsob výchovy a pojmy příbuzné Metody zjišťování způsobu výchovy 4.Morální versus násilné chování Morální vývoj Násilné chování a kriminalita 5.Kresebný Test tří stromů 6.Dotazník pro zjišťování způsobu výchovy v rodině Teoretická východiska konstrukce dotazníku Způsob administrace a vyhodnocování 7.Administrace obou metod u odsouzených delikventů a u kontrolní skupiny konkrétní výsledky Porovnání relativních četností v obou metodách v rámci obou skupin probandů 8.Kresebný Test tří stromů: porovnání skupiny delikventů a kontrolní skupiny Dotazník pro zjišťování způsobu výchovy v rodině: porovnání skupiny delikventů a kontrolní skupiny 9.Porovnání obou metod v rámci skupiny delikventů Porovnání obou metod v rámci kontrolní skupiny 10.Početní zastoupení probandů v jednotlivých polích modelu 9 polí způsobu výchovy v rodině srovnání skupiny delikventů a kontrolní skupiny 11.Kazuistické rozbory
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Spring 1999, Spring 2001, Spring 2002, Spring 2003, Spring 2004.
  • Enrolment Statistics (Autumn 1998, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn1998/PSB_220