FF:PG42A84 Methods and techniques - Course Information
PG42A84 Methods and techniques of pedagogical research
Faculty of ArtsAutumn 2000
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 40 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/40, only registered: 0/40, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/40 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Education (programme FF, M-PD)
- Course objectives
- Methods and Techniques of Pedagogical Research The course examines a number of various topics. Gradually, there will be discussed the possibilities of discovering and measuring interaction, attitudes, interpersonal and group relationships, knowledge, skills and the large context of education (together with understanding the sociological and demographic research). Particular attention will be paid to methods of questionnaires, long-term, action and qualitative research.
- Literature
- PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
- DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 1993, 374 stran. ISBN 8070668229. info
- STRAUSS, Anselm and Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X. info
- CHRÁSKA, Miroslav. Základy výzkumu v pedagogice. 2. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 257 s. ISBN 8070677988. info
- GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996, 130 s. ISBN 808593115X. info
- CHRÁSKA, Miroslav. K současným trendům pedagogického výzkumu ve světě. Vyd. 1. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995, 48 s. ISBN 8070674695. info
- DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Vyd. 2., upr. Jinočany: H & H, 1993, 121 s. ISBN 80-85467-06-2. info
- RYS, Slavomír. Hospitace v pedagogické praxi. Vyd. 3. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. info
- KERLINGER, Freed N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum : Foundations of behavioral research : educational and psychological inquiry (Orig.). Translated by V. Smékal. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 705 s. info
- Assessment methods (in Czech)
- 1 hodina přednáška + 1 hodina seminář. Předmět je zakončen zkouškou.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
The course is taught: every week. - Teacher's information
- http://www.phil.muni.cz/~novotny/mettech.htm
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2000/PG42A84