PG51B95 Diagnostics and reeducation of learning defects

Faculty of Arts
Autumn 2003
Extent and Intensity
1/1. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Timetable
Wed 13:20–14:55 13
Prerequisites (in Czech)
PG33B62 Found. of Special pedagogy
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 12 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/12, only registered: 0/12, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/12
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Kurz si klade za cíl obeznámit posluchače se závažností specifických vývojových poruch učení a představit jejich řešení jako interdiscipilnární záležitost. Studenti získlají přehled o všech druzích vývojových poruch učení, se kterými se mohou setkat u žáků ve školských zařízeních. Kurz seznámí studenty se speciálně pedagogickými metodami uplatnitelnými ve školách, strategickými zásadami a technikami pro nápravu specifických vývojových poruch učení.
Syllabus (in Czech)
  • Semináře budou vedeny ve dvou rovinách. V první rovině se studenti budou zabývat teoretickými východisky specifických vývojových poruch (SVPU). Bude sledován historický vývoj výzkumu poruch učení a postup zavádění jeho výsledků do pedagogické praxe. Posluchači se obeznámí s organizací péče o žáky s SVPU. Obeznámí se s tréninkovými metodami dílčích specifických poruch učení, čemuž bude předcházet vhled do metodik předmětů, v nichž dochází k nejpatrnějším projevům poruch s důsledky na celkovou školní úspěšnost. Kurz se dotkne parciálních nedostatků, na jejichž pozadí se mohou SVPU objevovat. Seznámení s diagnostika si klade za cíl poskytnout dovednosti, s jejichž pomocí je možné realizovat depistáž jedinců s obtížemi na základě SVPU a zapojit se účelně do vnitroresortní a mezorezortní spolupráce na nápravných postupech. Podle aktuálních možností bude výuka vedena též v druhé rovině, kdy se studenti po úvodních hospitacích budou podílet na přímé pedagogické činnosti a teoretické postupy si ověří v prostředí pedagogické reality.
Literature
  • MICHALOVÁ, Zdeňka. Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních :materiál určený učitelům a rodičům dětí s dyslexií, dysgrafií, dysortografií--. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2001, 102 s. ISBN 80-7311-000-8. info
  • ŽÁČKOVÁ, Hana and Hana SOVOVÁ. Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol (použitelné i pro střední školství). Edited by Drahomíra Jucovičová. 1. vyd. Praha: D + H, 2001, 83 s. info
  • Specifické poruchy učení a chování :sborník 1999. Edited by Anna Kucharská. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 141 s. ISBN 80-7178-294-7. info
  • TRAIN, Alan. Specifické poruchy chování a pozornosti :jak jednat s velmi neklidnými dětmi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 164 s. ISBN 80-7178-131-2. info
  • POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 310 s. ISBN 80-7178-135-5. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. 2. vyd. Praha: Portál, 1996, 196 s. ISBN 80-7178-096-0. info
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2001, Spring 2002, Autumn 2002, Spring 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2003, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2003/PG51B95