VIK31A10 Library and Information Centre Management

Faculty of Arts
Autumn 2003
Extent and Intensity
1/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
doc. PhDr. Lubomír Kostroň, M.A., CSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PhDr. Petr Macek, CSc.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: Helena Bednářová
Timetable
each odd Friday 10:00–11:35 48
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
Goals: - to improve library management by new approaches to library staff - to introduce an "orchestra model" and try to implement it to library management - to delegate empowerment to subordinates to make decisions etc.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Management zaměřený na člověka 1.1 Co je to "Human-centered management" 1.2 Řízení a vedení 1.2.1 řízení 1.2.2 vedení 1.3 Koncepce řízení 1.3.1 klasický model řízení 1.3.2 paternalistický model 1.3.3 model lidských vztahů 1.3.4 humanistický model řízení 2. Vedoucí pracovník,manažer 2.1 Osobnost manažera 2.1.1 psychické předpoklady 2.1.2 profesionální image 2.1.3 smysl pro humor 2.2 Vyjednávání 2.2.1 Jednání s podřízenými 2.2.2 Jednání s nadřízenými 2.2.3 Jednání se zákazníky, uživateli 2.3 Duševní hygiena manažera 2.3.1 Životospráva 2.3.2 režim práce a odpočinku 2.3.3 rodinné zázemí, přátelé 2.3.4 životní koncepce 3. Motivace pracovníků 3.1 Teorie motivace 3.2 Zdroje a druhy motivace 3.3 Ekonomická motivace 3.4 Kariéra 3.4.1 Delegování pravomocí 3.4.2 Celoživotní vzdělávání 3.4.3 Ženy jako vedoucí pracovnice 3.5 Pracovní klima 3.5.1 Přátelská atmosféra 3.5.2 Týmová práce, otevřené dveře 3.5.3 Humor 3.5.4 Pružná pracovní doba 3.5.5 Pohodlný nábytek, květiny 4. Změna v organizaci 4.1 Příčiny změny 4.2 Strategie změny 4.3 Strategické plánování 4.4 Plánování změn 4.5 Proces rozhodování 4.6 Realizace změn 4.7 Kontrola a hodnocení 4.8 Učící se organizace 5. Závěrečná shrnutí 5.1 možnosti aplikace "human-centered managementu" v českých knihovnách a problémy s tím spojené (proč nechtějí Češi vést?) 5.2 zpracování návrhu vlastního modelu vedení knihovny formou korespondenčního úkolu
Literature
  • BEDRNOVÁ, Eva and Ivan NOVÝ. Psychologie a sociologie řízení. Vyd. 1. Praha: Management Press, 1998, 559 s. ISBN 80-85943-57-3. info
  • VODRÁČEK, Leo and Antonín ROSICKÝ. Informační management :pojetí, poslání a aplikace. Vyd. 1. Praha: Management Press, 1997, 146 s. ISBN 80-85943-35-2. info
  • DONNELLY, James H., James L. GIBSON and John M. IVANCEVICH. Management. Translated by Václav Dolanský - Josef Koubek. Vyd. 1. Praha: Grada, 1997, 821 s. ISBN 8071694223. info
  • KOVALIKOVÁ, Susan and Karen OLSENOVÁ. Integrovaná tematická výuka :model : [výuka, která vychází z poznání, jak učit lidský mozek]. 2. opr. vyd. Kroměříž: Spirála, 1995, 304 s. ISBN 80-901873-1-5. info
  • VODÁČEK, Leo and Oľga VODÁČKOVÁ. Management :teorie a praxe 80. a 90. let. 1. vyd. Praha: Management Press, 1994, 257 s. ISBN 80-85603-55-1. info
  • LAX, David A. and James K. SEBENIUS. Manažer jako vyjednavač :vyjednáváním ke kooperaci a úspěchům v soutěži. Translated by Jiří Bumbálek. Praha: Victoria Publishing, 1994, 272 s. ISBN 80-85605-68-6. info
  • 7 návyků vůdčích osobností pro úspěšný a harmonický život :návrat etiky charakteru. Edited by Stephen R. Covey, Translated by Stanislav Michalík. 1. vyd. Praha: PRAGMA, 1994, 329 s. ISBN 80-85213-41-9. info
  • MALONE, Paul B. III. Mějte je rádi a veďte je :jak vést lidi : kniha pro každého. Translated by Miroslav Soukup - Magdalena Váňová - Tomáš Chudlarský. 1. vyd. Praha: Práce, 1991, 177 s. ISBN 80-208-0235-5. info
Assessment methods (in Czech)
A. Závěrečné hodnocení na základě písemného zpracování návrhu vlastního modelu vedení knihovny nebo jiného inf.pracoviště a jeho ústní presentace na závěrečném kolokviu. B. Okruhy k bakalářské zkoušce: 1. Co je Human-centered management 2. Základní koncepce řízení 3. Osobnost vedoucího pracovníka 4. Různé typy vyjednávání 5. Duševní hygiena manažera 6. Základní teorie pracovní motivace 7. Zdroje a druhy motivace 8. Potřeba seberealizace jako zdroj pracovní motivace 9. Pracovní klima 10.Změna v organizaci
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught once in two years.
The course is also listed under the following terms Autumn 2001, Autumn 2002.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2003/VIK31A10