MUII06 Research and Museology

Faculty of Arts
Autumn 2004
Extent and Intensity
2/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Pavel Holman (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Pavel Holman
Division of Museology – Department of Archaeology and Museology – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Pavel Holman
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus
  • Fundamental concepts, paradigm, structure and shaping of science. Relationship between science, magic and religion.
  • History of science - the Ancient World, Greek and Roman culture and cognition, Byzantine science, contribution of Arabs. Universities in Middle Age and its organisatin. Role of Renaissance, Discoveries. Birth of collections, in this time and its influence to progress of science. Barock and Enlightement, dividing of sciences, integrating conception of the world, descriptive sciences, role of cabinets.
  • Science as institution, terminology of science. Methods and methodology. Research and its periods. Traditions of science. Science and its relation to museums.
  • Main developmental phases of modern science and museums: scientific societies, French revolution, first and second scientific revolution. Museums and museum world in this periods.
  • Contemporary science and main trends in research. Postavení a vztahy muzeí k vědeckým institucím. Změny funkcí a priorit. Zaměření vědeckého výzkumu v různých typech muzeí a galerií. Srovnání se zahraničními trendy.
  • Muzeologie jako věda. Postavení v systému věd a vědeckých institucí. Úloha muzeí ve vědecké práci, směry, přístupy.
  • Problematika vědeckých oborů angažovaných v muzeích a muzeologie.
  • Úloha a funkce jednotlivých oborů přírodních a humanitních věd. Jsou muzea schopna se podílet na současné vědě?
Literature
  • Výběr článků z muzeologické literatury
  • Beneš, Josef: Základy muzeologie, Opava 1997
  • Jahn, J.: Grundzuge der Biologiegeschichte
  • Neústupný, J.: Muzeum a věda
  • Stránský, Zbyněk Z.: Museology as a science
  • Buchar, J.: Život
  • KOMÁREK, Stanislav. Dějiny biologického myšlení :apendix : vznik, vývoj a eko-etologické významy křídelních kreseb u motýlů. 1. vyd. Praha: Vesmír, 1997, 142 s. ISBN 80-85977-10-9. info
  • Duše vědy :proměny ve vztahu vědy a náboženství. Edited by Nancy R. Pearcyová - Charles B. Thaxton - Alena Koželuhová. [1. vyd.]. Praha: Návrat domů, 1997, 303 s. ISBN 80-85495-73-2. info
  • STRÁNSKÝ, Zbyněk. Úvod do studia muzeologie : určeno pro posluchače International Summer School of Museology - ISSOM. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 114 s. ISBN 8021007036. info
  • FOLTA, Jaroslav and Luboš NOVÝ. Dějiny přírodních věd v datech : chronologický přehled. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 1979, 359 s. info
  • BERNAL, J. D. Věda v dějinách. Translated by J. Munková - E. Munk - Stadler. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství politické literatury, 1960, 460 s. URL info
  • BERNAL, J. D. Věda v dějinách. Translated by J. Munková - E. Munk - Stadler. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství politické literatury, 1960, 509 s. URL info
Assessment methods (in Czech)
přednáška, kolokvium - zvládnutí přednesené problematiky, schopnost vyložit základní vývojové trendy, orientace v doporučené literatuře, profily významných představitelů ve vztahu k muzeologickému myšlení včetně hlavních prací. Schopnost pojmenovat a popsat hlavní problémy muzejní vědecké práce, stanovit a zdůvodnit postavení muzeologie v systému věd.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught once in two years.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 1999, Autumn 2000, Autumn 2003, Spring 2015, Spring 2017, Spring 2019, Spring 2021.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2004, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2004/MUII06