USK_09 Chapters from Theater History I.

Faculty of Arts
Autumn 2004
Extent and Intensity
1/1. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
doc. Mgr. Petr Christov, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Petr Macek, Ph.D.
Department of Musicology – Faculty of Arts
Contact Person: PhDr. Petr Macek, Ph.D.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Kurz je koncipován jako dvousemestrální přednáška, jež se bude snažit postihnout význačné a podnětné etapy vývoje světového divadla a dramatu. Přednáška se zaměří jak na některé historické, stylové a slohové epochy (antika, středověk, klasicismus, romantismus, symbolismus, surrealismus, absurdní drama), tak na stěžejní díla a osobnosti světové dramatiky a divadelnictví (Moliere, Shakespeare, J. W. Goethe, Samuel Beckett, Peter Brook...). V rámci přednášky budou též interpretována a analyzována vybraná díla světové dramatiky.
Syllabus (in Czech)
  • * ANTIKA - řecká tragédie (Sofoklés), principy antického divadla, divadelní prostor, komedie (Menandros), římské drama a divadlo (rozdíly oproti divadlu řeckému, Plautus) * STŘEDOVĚK - žánry středověkého divadla (světské - fraška, sottie, moralita; náboženské - mystérium, mirákl), komické monology, inscenační podoby středověkého divadla, karnevalové principy * SHAKESPEARE - život, tvorba, principy shakespearovské (alžbětinské) dramatiky, blankvers, alžbětinská scéna * KLASICISMUS - normativní poetiky (Boileau), tragédie (Corneille, Racine), tématika a postavy klasicistní tragédie, alexandrín, komedie (Moliere) * ROMANTISMUS - preromantická hnutí (Sturm und Drang), německý romantismus (Grabbe, Kleist, Büchner), francouzský (Stendhal, Hugo, de Musset, Mérimée), ruský (Puškin, Lermontov), polský (Mickiewicz, Slowacki), teoretické premisy romantického hnutí (Hugo, Stendhal) * SYMBOLISMUS A MODERNA - moderna a divadlo, syntetické divadlo, počátky moderního divadla, Théâtre d'Art, Théâtre de l'Oeuvre, Paul Fort, Lugné-Poë, Alfréd Jarry, ruský symbolismus (Blok) * ABSURDNÍ DIVADLO - krize jazyka a identity (Esslin), principy absurdity, "nová" dramatika (ne-dramatika) - Beckett, Ionesco, Arrabal, Adamov; Sarrautová, Durasová * EXPERIMENTÁLNÍ DIVADLO 2. POL. XX. STOLETÍ - Living Theatre (Beck, Malina), Divadlo Laboratoř (Grotowski), Peter Brook, Odin Teatret (Barba) * SOUČASNÁ DRAMATIKA A DIVADLO - S. Sheppard, T. Stoppard, M. Ravenhill, B.-M. Koltes, E. Walsh, P. Brook, R. Wilson, Ch. Marthaler, T. Ostermaier, R. Lepage, S. Berkoff
Assessment methods (in Czech)
Kurz bude zakončen písemnou prací, která se bude týkat některého z probíraných témat (autoři, díla, teoretické problémy), případná opravná zkouška proběhne formou ústního pohovoru.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught once in two years.
The course is taught: in blocks.
The course is also listed under the following terms Autumn 2005, Autumn 2007, Autumn 2010, Autumn 2013, Autumn 2016, Autumn 2019, Autumn 2021.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2004, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2004/USK_09