FF:AEB_53 Prehistoric Art of Europe - Course Information
AEB_53 Prehistoric Art of Europe
Faculty of ArtsAutumn 2005
- Extent and Intensity
- 2/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- Mgr. et Mgr. Ludmila Kaňáková Hladíková, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Zdeněk Měřínský, CSc.
Department of Archaeology and Museology – Faculty of Arts
Contact Person: Jitka Dobešová - Timetable
- Wed 16:40–18:15 C42
- Prerequisites (in Czech)
- - orientace v metodice výzkumu a možnostech datace - schopnost analýzy předložených ukázek pravěkého umění - přehled o současných diskusích a interpretačních teoriích - znalost základních charakteristik výtvarného projevu v jednotlivých etapách pravěku
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 25 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/25, only registered: 0/25, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/25 - fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 11 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives (in Czech)
- Přednáška je zaměřena na moderní studium projevů výtvarného cítění pravěkých populací od jejich nejstarších dokladů v paleolitu po závěr pravěku, tj. do počátku protohistorické epochy. Zahrnuje jak poučení o moderní metodice výzkumu, analýze a možnostech datování, tak souhrn dosud získaných informací o technice, stylu, způsobech aplikace i realizace a samozřejmě přehled dějin bádání i současných interpretačních teorií. Přednáška je doplněna bohatým obrazovým a studijním materiálem, který bude studentům k dispozici i mimo čas přednášek. Bude kladen důraz na schopnost studentů aktivně se zapojit do hodiny.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Definice pravěkého umění, geografické a chronologické členění. Třídění podle techniky (nástěnné a mobilní, rytina, malba, skulptura - plastika, kombinovaná technika), prostředky (pigmenty, nástroje, způsoby aplikace), míra využití přírodních aspektů, typy materiálu a povrchu. 2. Tématika, scény, signa a symboly. Možnosti datace absolutní a relativní. Ochrana, smysl evidence. 3. Paleolitické umění I: chronologie, nejstarší památky, historie bádání, geografické rozdíly a specifika umění západní, střední a východní Evropy v paleolitu, význam střední Evropy a zvláště Moravy. 4. Paleolitické umění II: západoevropský neboli frankokantabrijský okruh, chronologie a systém Leroi-Gourhana, charakteristiky, techniky malby i rytiny. 5. Paleolitické umění III: tématika západoevropského okruhu a její interpretace (Leroi-Gourhan, Laming-Emperaire, Breuil, Dawson, aj.), hlavní památky, demonstrace ukázek a rozbor. 6. Paleolitické umění IV: východoevropský okruh mobilního umění, nálezové okolnosti a souvislosti, demonstrace ukázek, okrajové regiony evropského paleolitického umění - Balkán, Itálie. 7. Paleolitické umění V: středoevropský okruh, způsoby a techniky realizace, nejstarší doklady z období aurignacienu, vrchol v pavlovienu a magdalenienu, tématika, techniky, demonstrace ukázek a rozbor. 8. Paleolitické umění VI: seminární hodina - analýza, interpretace a smysl tzv. umění tehdy a dnes (vždy je objektem dané společnosti, význam pro zvýšení zájmu o archeologii ze strany veřejnosti). 9. Holocénní umění I: chronologie, teorie o zániku tzv. velkého umění paleolitu, umění epipaleolitu, azilien, romanillien, úvod k tzv. levantinskému umění. 10. Holocénní umění II: tzv. levantinské umění, poloha, stav uchování, historie bádání a interpretací, techniky, význam analogie a definitivní chronologické začlenění do neolitu, teorie stylistické (Baldellou, Beltrán, ...), pozice schematizovaného umění. 11. Holocénní umění III: umělecké projevy (+ aplikované umění) neolitu v ostatní Evropě - idoly, modely předmětů, aplikace a rytiny na keramice, kulturní vztahy a původ, symbolika, interpretace. 12. Holocénní umění IV: chronologická a stylistická pozice schematizovaného, megalitického a petroglyfického umění, jejich vzájemné vymezení, geografie, hlavní ohniska, postneolitické umění v Evropě, problémy datování mimo archeologický kontext. 13. Holocénní umění V: mobilní a aplikované umění jednotlivých postneolitických epoch ve střední Evropě (eneolit, d. bronzová, starší d. železná a zrod laténského stylu).
- Assessment methods (in Czech)
- Kurz je ukončen samostatnou analýzou zvoleného pravěkého výtvarného projevu.Standardní způsob analýzy zahrnuje 1. určení techniky, prostředků a způsobů aplikace 2.rozpoznání námětu a jeho specifických znaků 3. určení typu výtvarného projevu podle suportu 4. datace 5. interpretace, smysl, odkaz na teoretické studie.Práce bude doplněna recenzí na zdroj obrazových i textových materiálů. Výstupy lze odevzdat osobně nebo mailem vyučujícímu.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught each semester.
- Enrolment Statistics (Autumn 2005, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2005/AEB_53