KLBcB39 Overview of the History of Greek Art

Faculty of Arts
Autumn 2005
Extent and Intensity
2/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doktorand (assistant)
PhDr. Marie Pardyová, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Jan Bouzek, DrSc.
Department of Archaeology and Museology – Faculty of Arts
Contact Person: PhDr. Marie Pardyová, CSc.
Timetable
Wed 18:20–19:55 zruseno D22
Prerequisites (in Czech)
1.Zájem o výtvarnou kulturu antických civilizací, základní vizuální paměť. Přednáška je určena pro studenty uměnovědných a historických oborů, např. pro reliogionisty, latináře, řečtináře, antropology a psychology a obecně pro zájemce o kulturu antických civilizací. 2. Základní orientace v chronologii antického světa nejen starověkého Řecka, ale i Říma, protože dochování památek řeckého umění souvisí i se situací v Římě od pozdní republiky do konce antiky.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 18 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem přednášky je podat přehledný výklad vývoje a charakteristiky řeckého umění počínaje egejsko-mykénskou kulturou 3. a 2. tis. př. n. l., jež představuje první samostatnou kapitolu vývoje kultury ve východním Středomoří. Řecké umění na ni nenavazuje, ale po r. 1000 př. n. l. se vyvíjí od počátků přes abstraktní. ale logicky uspořádný geometrický sloh 9. a 8. stol., dokumetovaný ponejvíce na malované keramice. S vzestupem populace a ekonomické síly Řecka se inspirací koncem 8. a v průběhu 7. stol. stává vyspělejší Orient, odkud Řekové berou podněty, ale přepracovávají je do vlastního výrazu viz architektura a sochařství - orientalizující období. Tento směr dále pokračuje ve svébytném vývoji 6. stol. př. n. l. - archaická doba -vázové malířství, chrámová architektura a její výzdoba, sochařství. Během této doby řečtí umělci získali dostatečné technické zkušenosti a vytříbili svůj výraz - na poč. 5. stol. př. n. l. dochází k tzv. řeckému zázraku, jehož výtvarným výrazem je klasické období 5. a 4. stol. př. n.l. Je charakterizováno snahou o vyjádření antropologicky orientovaného ideálu a harmonie krásy (kalokagathia). Vrcholným projevem je umění Athén 2. poloviny 5. století. Ve 4. století se umělci více orientují na vyjádření citu, rozlišují mužskou a ženskou krásu. V helénistickém období se řecká kultura rozšířila do větší části středomořského světa. V umění se prohlubuje realismus, zájem o člověka sleduje i jiné výrazové a psychologické hodnoty lidské existence než představovala vyrovnaná klasická harmonie. Cílem výuky je a) naučit studenty dívat se na umění, chápat jednotlivé slohy, jejich vývojovou podmíněnost a sepětí s vývojem řeckého etnika v konkrétních historických stiuacích., b)demonstrovat cykličnost vývoje, jímž prošla řecká kultura.a c) ukázat na hodnoty, jež vytvořilo řecké umění a ovlivnilo jimi další evropský vývoj.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2004, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2012.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2005, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2005/KLBcB39