FF:PGK33B62 Found. of Special pedagogy - Course Information
PGK33B62 Foundations of Special pedagogy
Faculty of ArtsAutumn 2009
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/20 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Education (programme FF, B-PD)
- Course objectives
- This course acquaints with position of Special Education in pedagogic sciences system and with inner structure of this branch. It deals with paradigm of Special pedagogy, witch connects current conception of Special pedagogy and historical progress of care of handiccaped persons in our country and also in abroad. The course acquaints with new trends, with appears in this branch. Important part of course is clarifying of basic terminology and orientate learners in special support system in Czech Republic.This course defines conception of each Special Education discipline, which are divided according to character of handicap. This course acquiants with common handicaps, its manifestation, restrictions, etiology and also with Special pedagogic support, which each Special pedagogic discipline occupy with.
- Syllabus (in Czech)
- Speciální pedagogika – konstituovaná pedagogická vědní disciplína. Základní terminologie, kategorie a metody ve speciální pedagogice. Speciálně pedagogické disciplíny. Vývoj péče o lidi s postižením. První vzdělávací aktivity zaměřené na lidi s postižením Role ústavní péče při vzdělávání lidí s postižením Vývoj speciálního vzdělávání. Současné pojetí speciální pedagogiky. Systém speciálního vzdělávání v České republice. Právní zakotvení speciálního vzdělávání. Přehled systémů speciálního vzdělávání v zahraničí. Trendy speciálního vzdělávání.
- Literature
- Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6
- Valenta, Milan. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého Olomouc, 2003. Učebnice. ISBN 80-244-0698-5.
- MÜLLER, Oldřich. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001, 289 s. ISBN 8024402319. info
- MONATOVÁ, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1996, 77 s. ISBN 8085931206. info
- Teaching methods
- The course is taught as both seminars. Semestral reading of covered educational texts.
- Assessment methods
- Course type: lectures supplemented with seminars and self-study. E-learning support to the course in the ELF. Course evaluation – exam: written test
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
Information on the extent and intensity of the course: blokově.
- Enrolment Statistics (Autumn 2009, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2009/PGK33B62