PG14B9 Topical subjects of the Environmental Education

Faculty of Arts
Autumn 2010
Extent and Intensity
0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. et Mgr. Michal Medek (seminar tutor), Mgr. Jan Kolář, Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Timetable
Mon 15:00–18:15 ?
Prerequisites
MÍSTO KONÁNÍ VÝUKY je učebna ACROSS, Veveří 26, Brno, 2. patro (nad Ústavem pedagogických věd). Kurz se koná ve tříhodinových blocích v termínech uvedených v osnově kurzu.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 12 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/12, only registered: 0/12
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The course is designed as a prerequisite for the course Field Practice in Ecological and Global Education which is dealing only with methodology of educational treatment of ecological issues and not the with the issues themselves. The participants will be introduced to different perspectives of contemporary ecological issues. The course proceeds from global to national ecological problems and discusses possibilities for solutions at a level of individuals. Besides a factual part which is composed of insights into respective topics, students will approach ecological topics also in forms of activities and games. The course has an interactive form and requires students active participation.
Syllabus
  • 1. 4.10.2009 Úvod, Etická východiska, Globální problémy I – struktura kurzu, podmínky ukončení – seznámení s literaturou – základní etická východiska přístupu k ekologickým tématům – vazba člověka na přírodní zdroje - globální výchova a globální problémy - shoda v názvu nebo klíč k řešení? 2. 18.10.2009 Globální problémy II – úbytek biodiverzity a vyčerpání přírodních zdrojů – přednáška + simulační hra 3. 1.11.2009 Globální problémy III – vyčerpání přírodních zdrojů 2 – kulturní diverzita – klimatická změna jako model řešení globálních problémů lidstva 4. 8.11.2009 Environmentální témata ČR I – územní ochrana a vývoj vztahu ke krajině – ochrana vod, ovzduší a půdy – globální problémy a ČR 5. 22.11.2008 Environmentální témata ČR II – certifikace ekologického hospodaření a řízení – spotřeba energie a obnovitelné zdroje energie - projektová výuka 6. 6.12.2009 Domácí ekologie - dobrovolná skromnost a výběrová náročnost, ekologický luxus - měkká turistika, individuální mobilita 7. 13.12.2009 – návrat k ekologické etice – uzavření kurzu
Literature
  • LOMBORG, Bjørn. Skeptický ekolog : jaký je skutečný stav světa? Translated by Petr Holčák. První vydání v českém j. Praha: Liberální institut, 2006, 587 stran. ISBN 8086389424. info
  • KELLER, Jan. Až na dno blahobytu. 3. vyd. Praha: EarthSave, 2005, 132 s. ISBN 8090308570. info
  • LIBROVÁ, Hana. Vlažní a váhaví (Kapitoly o ekologickém luxusu) (The Half-hearted and the Hesitant: Chapters on Ecological Luxury). 1st ed. Brno: Doplněk, 2003, 320 pp. Společensko-ekologická edice, svazek 8. ISBN 8072391496. info
  • MÁCHAL, Aleš, Mojmír VLAŠÍN and Dagmar SMOLÍKOVÁ. Desatero domácí ekologie. 3. vyd. Brno: Rezekvítek, 2002, 159 s. info
  • MÁCHAL, Aleš and Josef HUSTÁK. Malý ekologický a environmentální slovníček. Illustrated by Galina Slámová. 3. vyd. Brno: Rezekvítek, 2001, 55 s. ISBN 809029541X. info
  • MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno, 2000, 205 s. ISBN 80-902954-0-1. info
  • LEOPOLD, Aldo. Obrázky z chatrče a rozmanité poznámky. Edited by Robert Finch, Illustrated by Charles W. Schwartz. Vyd. 1. Tulčík: Abies, 1999, 269 s. ISBN 80-88699-13-4. info
  • KOHÁK, Erazim. Zelená svatozář : kapitoly z ekologické etiky. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998, 203 s. ISBN 80-85850-63-X. info
  • LIBROVÁ, Hana. Pestří a zelení :(kapitoly o dobrovolné skromnosti). Vyd. 1. Brno: Veronica, 1994, 218 s. ISBN 80-85368-18-8. info
Teaching methods
lectures, discussion, simulations, group work and presentations
Assessment methods
Course Type: Interactive seminars Course Requirements: 75% attendance, reading of two chosen books
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Teacher's information
http://www.acor.cz
The course is also listed under the following terms Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2011.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2010, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2010/PG14B9