PSB_68 Psychology of hearing impaired people

Faculty of Arts
Autumn 2010
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
prof. PhDr. Veronika Broulíková (lecturer), PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Arts
Timetable
Tue 16:40–18:15 N01023
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 25 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/25, only registered: 0/25
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Basic specificial problems of The Deaf This course provides an introduction to the field of deafness from a psychological perspective. The effect of deafness on sensory, perceptual, cognitive, intellectual, linguistic and social - psychological processes will be considered. Clinical topics related to the impact of deafness and hearing impairment on children and families will also be covered. Selected contemporary issues such as the communications controversy, mainstreaming and the role of technology will be discussed. Students will have an opportunity to study basic concepts in American Sign Language (ASL)
Syllabus
  • The course is aimed on individual expectations of participants/students.
  • These topics would be teached: Deaf handicapped Handicapped, abnormal and cultural minority Nonverbal behavior and its norms Speech, lip-reading, auditive training Hand-language Total communication Development of deaf children Problems of deaf adults Psychologist in special counselling center Theater of deaf children and adults
Literature
  • HRUBÝ, Jaroslav. Průvodce neslyšících a nedoslýchavých. D. 1 (Variant.) : Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. [D. 1]. info
  • Broulíková, V., Mikotová, Z. K teatroterapii sluchově postižených. In Valenta, M. Rukověť dramaterapie a teatroterapie. Olomouc: UP, 2006.
  • Strnadová, V. Jaké je to neslyšet. Praha: Česká unie neslyšících, 1995
  • Broulíková, V., Mikotová, Z. Bajky a sny. In Valenta, M. Rukověť dramaterapie II. Olomouc: UP, 2009.
  • Vágnerová, M. Psychologická problematika zdravotně postižených. Vliv sluchového postižení na osobnost. In Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999
  • Lejska, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003.
  • Šedivá, Z. Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. Praha: Septima, 2006
  • Šedivá, Z. Rozvíjení sociálních dovedností sluchově postižených 1.. Praha: Septima, 1997
  • Hrubý, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu.
  • Strnadová, V. Hádej, co říkám aneb Odezírání je nejisté umění. Praha: Helix, 2001
  • Šedivá, Z. Rozvíjení sociálních dovedností sluchově postižených 2.. Praha: Septima, 1998
  • Hypertextové odkazy: www.ruce.cz, www.ticho.cz, www.teiresias.muni.cz, www.frpsp.cz.
  • Komunikace neslyšících : sociolingvistika : antologie textů. Edited by Jiří Homoláč. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 1998, 161 s. : i. ISBN 80-85899-40-X. info
  • STRNADOVÁ, Věra. Současné problémy české komunity neslyšících. Praha: Univerzita Karlova, 1998, 279 s. ISBN 80-85899-45-0. info
  • HRUBÝ, Jaroslav. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1. vyd. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 1998, 321 s. ISBN 8072160753. info
  • HOLKOVÁ, Martina. Tichý přístav duše :literární, básnická a výtvarná tvorba neslyšících autorů. Edited by Jiří Pavloušek. Brno: B Press, 1995, 79 s., [21. ISBN 80-901574-3-2. info
  • UHERÍK, Anton. Hluchota, reč, poznanie. 1. vyd. Martin: Osveta, 1990, 186 s. ISBN 8021701536. info
Teaching methods
Lectures plus practice exercises. One short-term intership in education center for deaf people.
Assessment methods
Type of the finalization will be specified by teacher at the begining of the semester.
Standard type of finalization are as these ones:
essay
practical exam
short test-exam from main topics of subject
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught each semester.
The course is also listed under the following terms Autumn 1998, Autumn 1999, Spring 2000, Autumn 2000, Autumn 2001, Spring 2002, Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2004, Spring 2005, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2010/PSB_68