US_146 The observer is in image. Methods for decoding, analysis and interpretations in visual arts I.

Faculty of Arts
Autumn 2012
Extent and Intensity
2/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Helena Maňasová Hradská, Ph.D. (lecturer), Mgr. Kristýna Celhofferová, Ph.D. (deputy)
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Dagmar Koudelková
Department of Musicology – Faculty of Arts
Contact Person: Vlasta Taranzová
Supplier department: Department of Musicology – Faculty of Arts
Timetable
Tue 9:10–10:45 N51
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 140 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/140, only registered: 0/140, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/140
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 10 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Účelem přednášek i navazujícího semináře (jaro 2013) je především seznámit studenty s problematikou týkající se čtení a rozumění vizuálních reprezentací (obrazů, zpodobení, uměleckých děl, reklamy, ilustrací, etc.). V podzimním semestru bude studentům prezentováno několik příkladových interpretací s výkladem a kritikou vycházející z různých metodologických škol. Důraz bude především kladen na odhalování určitého interpretačního modu v textech, které budou mít studenti k dispozici v pracovní Antologii (dostupné ve Studijních materiálech). V jarním semestru budou pak studenti konfrontováni s vlastní schopností interpretovat vybrané obrazy a prezentovat je ve třídě. Měli by pak být na základě znalosti teorie a interpretační zkušenosti vyučeni řemeslu psát a mluvit o obrazech a rozumět jim.
Syllabus (in Czech)
  • 1.Kdo je divák? ČTENÍ OBRAZU, POROZUMĚNÍ, INTERPRETACE (ROZHODČÍ OBRAZU) Brilliant, Richard: Můj Laokoón - Úvod. In: Kesner, Ladislav, Vizuální teorie, 2005 (2. vydání), s. 303-319. Lessing, Gotthold Ephraim, Laokoon čili o hranicích malířství a poesie, 1960, zejm. s. 12-26.
  • 2.Divák v salónu Od SALÓNNÍHO ÚŽASU ke ZNALECTVÍ a FORMÁLNÍ ANALÝZE - problematika "Mistra" – „iniciátora nového slohového hnutí“ Diderot, Denis: Salón 1765. In: týž, O umění. 1983, s. 265-303. Pešina, Jaroslav: Mistr litoměřického oltáře. In: Pozdně gotické umění v Čechách 1471-1526, 1984, s. 350-370, zejm. s. 350-363.
  • 3.Divák sám sebe koriguje IKONOLOGIE a IKONOGRAFIE Panofsky, Erwin: Ikonografie a ikonologie: úvod do studia renesančního umění. in: Význam ve výtvarném umění, 1981. Vacková, Jarmila: Snoubenci Arnolfiniovi. In: táž, Van Eyck, 2005, s. 120-129.
  • 4. PSYCHOANALÝZA, sny jako prameny ikonologie, od psychoanalýzy k antropologii Jung, Carl Gustav: Picasso. In: týž, Duše moderního člověka, 1994, s. 149-154. Šmejkal, František: Klíč snů. In: Štýrský, Jindřich, Sny, 2003, s. 119-132.
  • 5.Divák se "vciťuje"? OBRAZ JAKO VÝRAZ- problematika autora, národa a humanismu F.X. Šalda: Munch - severský divoch In: Prahl, Roman, Volné směry. Časopis secese a moderny, 1993. Rakušanová, Marie: Od křesťanského chrámu k pěticípé hvězdě – Od Fillova Čtenáře Dostojevského k Foltýnovu Dostojevskému. In: Proměny dějin umění. Akta druhého sjezdu historiků umění, 2007, s. 223-229.
  • 6. Divák (si) čte OBRAZ JAKO METAFORA, problematika mimesis, relace, arbitrárnosti a jazyka Gombrich, Ernst: Meditace o houpacím koni, in: Meditations On Hobby Horse And Other Essays Of The Theory Of Art . London – N. Y. 1978, s. 1-11. Summers, David: Reálná metafora. In: Kesner, 2005.
  • 7.Divák je manipulován OBRAZ MANIPULUJÍCÍ Barthes, Roland: Reklama na hloubku. In: týž: Mytologie. 1994, s. 65-67. [Příkladová interpretace: Baťa drtí drahotu!] Foucault, Michel: Dvorné dámy. In: Týž: Slová a veci. Archeológia humanitných vied, 1987, s. 55-70.
  • 8.Divák manipuluje ZACHÁZENÍ S OBRAZY - probl. "period eye", recepční teorie Baxandall, Michael: Umění, společnost a Bouguerův princip. In: Kesner, 2005, s. 155-168. [Příkladová interpretace: Avantgarda ve výkladní skříni. Výstava moderního umění 1924 v Brně. ] 9.Divák se zmocňuje obrazu
  • VYPRÁVĚNÍ Manguel, Alberto: Obraz jako násilí. Picasso: Plačící žena, 1937. In: týž, Čtení obrazů. O čem přemýšlíme, když se díváme na umění? 2008. Gombrich, Ernst: [příběh florentinské křtitelnice] In: týž, Příběh umění. 1995, zejm. s. 249-252.
  • 10.Divák se znovu učí dívat VIZUÁLNÍ GRAMATIKA A GRAMOTNOST Kress, Gunther - van Leeuwen, Theo: Introduction: the grammar of visual design. In: tíž, Reading Images. The Grammar of Visual Design, s. 1-15, zejm. s. 6. [Příkladová interpretace: ilustrace, reklamní letáky, volební plakáty]
  • 11.Divák je v obraze SHRNUTÍ
Teaching methods (in Czech)
přednáška
Assessment methods
seminar paper - students should analyze certain texts, that are describing an image. They should be able to name used method of interpretation and to present its criticism.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2012/US_146