PSB_446 Practical work psychology

Faculty of Arts
Autumn 2013
Extent and Intensity
1/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Pavla Horáková (lecturer)
Mgr. Dušan Rendoš (lecturer)
Mgr. Martin Kalník (assistant)
Mgr. Vendula Opluštilová (assistant)
Guaranteed by
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Arts
Supplier department: Department of Psychology – Faculty of Arts
Timetable
Mon 17:30–19:55 ACPS
Prerequisites (in Czech)
PSA_0SZ Comprehensive Examination &&SOUHLAS
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 12 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/12, only registered: 0/12
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
At the end of the course students should be able to:
apply a knowledge of the current issues of psychology of work and organization in practice;
create strategy of human resources planning and recruitment;
design development programme for employees;
understand specific psychodiagnostic methods in work psychology;
design organisational analysis in the field of work psychology;
create educational programmes for adults;
work with information on basic labour-low issues.
Syllabus
  • Recruitment
  • Curriculum vitae and covering letter
  • Job interviews and other methods of recruitment
  • Diagnostics at work and organization
  • Assessment center
  • Feedback
  • Labor law
  • Outplacement
  • Education of adults and its specifications
Literature
    recommended literature
  • WAGNEROVÁ, Irena. Psychologie práce a organizace : nové poznatky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 155 s. ISBN 9788024737010. URL info
  • HRONÍK, František. Jak se nespálit podruhé : strategie a praxe výběrového řízení. Vyd. 1. V Brně: MotivPress, 2007, xi, 376. ISBN 9788025406984. info
  • HRONÍK, František. Jak najít zaměstnání. Vyd. 1. Brno: Motiv Press, 2009, 107 s. ISBN 978809043337. info
  • SVOBODA, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých (Psychological Assessment of Adults). 4. vydání v nakl. Portál 3. Praha: Portál, 2010, 344 pp. 4. vydání. ISBN 978-80-7367-706-0. info
  • HRONÍK, F. and J. VEDRALOVÁ. Kompetenční modely. Brno: Motiv Press, 2008. ISBN 978-80-904133-2-0. info
  • ROWE, Tina Lewis. A preparation guide for the assessment center method. Springfield, Ill.: Charles C. Thomas, 2006, ix, 257. ISBN 0398076405. info
  • ŘEZÁČ, Jaroslav and kolektiv. Zpětná vazba jako aktivitující a facilitující faktor interakčního učení. 1st ed. Brno, 1994, 7 pp. ISBN dodám. info
  • JAKUBKA, Jaroslav. Nový zákoník práce od 1.1.2007 : ve znění novely č. 585/2006 Sb. a včetně důvodové zprávy. 2. aktualiz. vyd. Olomouc: ANAG, 2007, 175 s. ISBN 9788072633661. info
  • ŠIGUT, Zdeněk. Firemní kultura a lidské zdroje. Vyd. 1. Praha: ASPI, 2004, 87 s. ISBN 8073570467. info
  • BROOKS, Ian. Firemní kultura : jedinci, skupiny, organizace a jejich chování. Translated by Vilém Jungmann. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2003, xiii, 296. ISBN 8072267639. info
  • BURDOVÁ, Kateřina. SWOT analýza a perspektivy malého a středního podnikání v České republice. Edited by Jan Šelešovský. Brno, 2003, 80 l. info
  • Zpětná vazba aneb děláme to dobře? : CASLIN 2006 : Český ráj, 11.-15.6.2006. 1. vyd. Praha: Knihovna Akademie věd ČR, 2007, 106 s. ISBN 8086675106. info
  • KUBEŠ, Marián. 360stupňová zpětná vazba jako nástroj rozvoje lidí. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 147 s. ISBN 9788024723143. info
  • MCCONNON, Shay and Margaret MCCONNON. Jak řešit konflikty na pracovišti. 1. české vyd. Praha: Grada, 2009, 139 s. ISBN 9788024730035. info
  • HRONÍK, F. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 233 pp. ISBN 978-80-247-1457-8. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. 2. vyd. Praha: Portál, 2002, 380 s. ISBN 80-7178-681-0. info
  • PETTY, Geoffrey. Teaching today : a practical guide. 4th ed. Cheltenham: Nelson Thornes, 2009, vii, 614. ISBN 9781408504154. info
  • ČÁP, Jan and Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
Teaching methods
Lectures, class discussion. It is supposed active participation of students during seminars.
Assessment methods
The course is completed by colloquium. 80% participation and active work in lectures necessary.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2013, Spring 2014, Autumn 2014, Spring 2015, Autumn 2015, Spring 2016, Autumn 2016, Spring 2017, Autumn 2017, Spring 2018, Autumn 2018, Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2013, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2013/PSB_446