CJBB186 How to learn Czech as a foreign language through online technology

Faculty of Arts
Autumn 2017
Extent and Intensity
0/2/0. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. et Mgr. Petra Funioková (lecturer)
Mgr. Linda Krahula Doleží, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Zdeňka Hladká, Dr.
Department of Czech Language – Faculty of Arts
Contact Person: Jaroslava Vybíralová
Supplier department: Department of Czech Language – Faculty of Arts
Timetable
each even Thursday 14:10–15:45 B2.51
Prerequisites (in Czech)
Základní počítačová gramotnost – s konkrétními nástroji se studenti naučí pracovat během blokové výuky v orientačním týdnu. Doporučuje se absolvování kurzu CJBB178 Úvod do výuky češtiny jako druhého/cizího jazyka nebo praxe ve výuce ČJC.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 15 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/15, only registered: 0/15, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/15
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Kurz je zařazen do komplexu výběrových předmětů zaměřených na výuku češtiny jako cizího jazyka. Cílem je poskytnout studentům efektivní odbornou průpravu v oblasti výuky češtiny jako cizího jazyka prostřednictvím informačních technologií, a rozšířit tak možnosti jejich uplatnění na trhu práce. Studenti se seznámí s moderními internetovými technologiemi využívanými pro výuku jazyků a s jejich pomocí si vyzkouší výuku cizinců, kteří se učí česky. V závěru praktické části kurzu každý účastník připraví online lekci pro vybraného studenta z partnerské univerzity ve Velké Británii (The University of Sheffield). V semináři budou využívány metody online mentoringu, např. online videohovory včetně sdílení obrazovky, videokonference a webináře. Studenti se v kurzu naučí a v praxi si vyzkouší, jak pomocí vhodných technologií naplánovat a zrealizovat jazykovou lekci bez osobního setkání lektora se studentem.
Syllabus (in Czech)
  • Prezenční výuka:

  • a) Bloková výuka – dvoudenní workshop (21. a 22. 9. 2017 od 9:00 do 15:00; další informace budou zaslány včas e-mailem): technická příprava studentů (nácvik práce s specializovanými online nástroji) a prezentace zvaných odborníků (např. Tereza Štěpánová, lektorka češtiny a angličtiny v James Cook Languages).

  • b) V průběhu semestru seminář 1x za 14 dní:

  • Videohospitace – podíváme se společně na ukázkové videozáznamy realizovaných lekcí a pokusíme se je ohodnotit a na základě hodnocení se pokusíme specifikovat, co vše musí a nesmí obsahovat online jazyková lekce. 
  • Plánování lekce – seznámíme se základními pravidly plánování online jazykové lekce, vše si ukážeme na příkladech z praxe.
  • Příprava lekce: podklady lektora, doplňující materiály pro studenta apod. – v návaznosti na domácí přípravu lekce si ukáže, co vše je potřeba zpracovat a připravit, aby se plán lekce mohl bez problémů realizovat.
  • Tvůrčí dílna: příprava vlastního plánu a materiálů do lekce – seminář bude věnovaný přípravě dvou plánů a materiálů jako příprava na lekce se studenty bohemistiky na univerzitě v Sheffieldu.
  • Hodnocení studentských prací + úprava dalšího plánu na základě hodnocení – na základě první lekce se studenty bohemistiky v Sheffieldu si shrneme dobré a špatné zkušenosti a pokusíme se připravit další lekci s ohledem na prvotní zkušenost.
  • Závěrečné shrnutí, seznámení studentů s možným uplatněním.
  • E-learningová část:

  • c) samostatné plnění úkolů a příprava na prezenční semináře:

  • Evaluace videohospitace – každý student zpracuje hodnocení jednoho videozáznamu podle předlohy ze semináře.
  • Příprava plánu online lekce – studenti podle vzoru zpracují plán lekce na vybrané téma.
  • (sebe)Evaluace tréninkové lekce se spolužákem – studenti použijí připravený plán a materiály a ve dvojicích si vyzkouší odučit 30minutovou lekci ČCJ, lekce se budou zaznamenávat a videozáznamy se nahrají do e-learningového kurzu, kde budou ohodnoceny jak od spolužáků, tak od lektorů.
  • (sebe)Evaluace první lekce se studentem ČCJ – studenti použijí připravený plán a materiály a odučí svého sheffieldského studenta první lekci. Se záznamem se bude dále pracovat v e-learningovém kurzu stejně jako se záznamem tréninkovým.
  • (sebe)Evaluace druhé lekce se studentem ČCJ – studenti použijí připravený plán a materiály a odučí svého sheffieldského studenta druhou lekci, do které zapracují změny podle hodnocení lekce první. Se záznamem se bude dále pracovat v e-learningovém kurzu stejně jako se záznamem tréninkovým.
  • d) samostatný trénink jazykové výuky online – každý student za semestr odučí 3 x 30minutové lekce pomocí vybraného nástroje:

  • Realizace tréninkové lekce se spolužákem
  • Realizace první lekce se studentem ČCJ
  • Realizace druhé lekce se studentem ČCJ
Teaching methods (in Czech)
workshopy, semináře, tvůrčí dílna, e-learning – plnění úkolů, praktická cvičení
Assessment methods (in Czech)
Pravidelná kontrola domácí přípravy a včasného plnění všech průběžně zadaných úkolů. Kontrola přípravy a výuky tří 30minutových lekcí.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2017/CJBB186